Anna

    Hej! Just nu pluggar jag lärarprogrammet på Uppsala men jag fundera på att eventuellt byta program dock så saknar jag behörighet till det programmet och skulle behöva läsa in en gymnasiekurs. Är det möjligt att läsa gymnasiekurs vid sedan av ens universitetsstudier denna termin? Så att jag eventuellt kan söka till det andra programmet till våren

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Anna, det finns inga förbud mot att läsa på komvux och på Universitetet samtidigt.
    Komvux-kurs söker du på i den kommunen där du är folkbokförd; vilka kurser din komvux kan erbjuda och i vilken studieform (t.ex distans - eller kvällstid - eller flex) vet inte jag; du får höra med komvux i din kommun.
    OBS! för att kunna hinna Komplettera din ansökan till högskoleutbildning med start VT-20 måste du få ut ditt komvux-betyg senast i slutet av november, för att annars så hinner du inte komplettera i tid.
    Ansökan måste du göra inom ansökningsperoden - alla datum som gäller för ansökningar till svenska högskoleutbildningar finns på
    Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum

    Och enl.info på Antagning.se (länk ovan) är ansökningsperiod från 16 sept till 15 okt 2019 och sista dag för komplettering av ansökan är 2 dec 2019.

    Studie- och yrkesvägledare