Petra
    Hej! Jag har gått ut gymnasiet med fullständiga betyg i natur/sam år 2014. Jag har nu kommit fram till att jag vill bli läkare och vill plugga upp de sista ämnena jag har kvar för att bli behörig.

    Vilka ämnen är det som saknas för att ge behörighet?
    Hur lång tid (ungefär) tar det att läsa upp dessa ämnen ifall man pluggar heltid alternativt deltid?

    Tacksam för svar!
    Med vänliga hälsningar,
    Petra

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Petra!

    Du skriver:

    och samtidigt är du 21 år gammal, då undrar jag hur det är möjligt att du gick ut gymnasiet för fem år sedan, då du bara var 16 år gammal?

    Varför det är viktigt med vilket år du gick ut? Jo, för att t o m 2013 gick man enligt det gamla systemet och fick ett Slutbetyg.

    Från 2014 gick man ut med Examensbevis och betyg i nya gymnasiekurser.

    Eftersom jag inte vet om du läste enligt det gamla systemet eller enligt det nya - är det svårt att svara på din fråga på ett korrekt, tydligt och fullständigt vis.

    Allmänt gäller: du måste ha Grundläggande behörighet + Särskild behörighet till läkarprogrammet, som inkluderar godkända betyg i Fysik 2 eller Fysik B (antar att du inte har läst mer än en kurs i fysik, dvs jag gissar på att du har betyg i Fysik 1a eller i Fysik A); du behöver också gokända betyg i Kemi 2 och Biologi 2. Antag även här att du läste bara "första kursen" i de ämnena, men vet inte - för jag har inte sett dina betyg och vet inte ens vilket år du gick ut gymnasiet.

    I Matematik behöver du godkänt betyg i matte4 eller matte D. Vilka mattekurser fick du betyg i? Jag gissar på att du eventuellt fick betyg i Matte 3 eller Matte 3, men ej 4 eller D.

    Om vi antar att du saknar en 100 poängskurs i varje ämne /i fyra ämnen/ - då tar det en termin på heltid att läsa på komvux. Om du läser på halvtid, tar det 2 terminer.

    Bästa hälsningar

    Peter SYV

    • : Oj förlåt! Jag gick ut gymnasiet 2014 (började 2011)
    • Anna : Då har du Examensbevis, stämmer det? :) Vi vet dock inte vilka valbara kurser du Iäste och fick godkända betyg i. Skriver nu ett nytt svar till dig. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    om du inte läste mer matte än som är obligatoriskt på NA-sam, då borde du ha läst matte 3, men inte matte 4.

    Om du inte läste mer kemi, fysik och biologi än det som är obligtoriskt på NA-sam, då borde du ha läst kemi1, fysik 1a och biologi 1.

    Om det som jag skriver ovan stämmer, saknar du en kurs i varje ämne. Du saknar i så fall 400 poängs-kurser. Det motsvarar 20 veckors studier på heltid.

    Tips: ta dina betyg och gå prata med SYV på Komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    Bästa hälsningar

    ANNA