Ulrika
    Hej! Till hösten tänkte jag söka till socionomprogrammet men min förhoppning är att kunna arbeta samtidigt. Jag jobbar nu som brandman, vilket innebär att jag går skiftgång och har ett bra schema rent tidsmässigt. Jag har hört mig för och jag skulle kunna få ledigt dagpassen (jobbar även nätter och helger) under höstterminen. Egentligen skulle jag inte vilja vara ledig alls eftersom jag går miste om såväl övningstid på arbetet, samt pengar. Så då undrar jag om det är möjligt att pussla ihop en socionomutbildning med olika distanskurser från diverse skolor i landet? Jag vet att det finns distansutbildningar för socionomprogrammet, men jag är osäker på om jag kommer in. Jag har inte skrivit högskoleprovet, men jag tror jag har ca 18,5 sedan gymnasiebetygen. Det som ligger mig närmast är då högskolan i Gävle med tanke på att jag bor i Fagersta, ca 2 timmar ifrån.
    Vad tror ni? Vad är det bästa alternativet för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ulrika,

    enligt den info vi har finns IDAG endast ett distans-alternativ, i Gävle.
    I Umeå - kika gärna på www.umu.se/utbildning/program/socionomprogrammet - kommer de att starta distans från VÅREN 2019, dvs om du kommer in till höstterminen - kan du i Umeå ännu inte läsa på distans.
    Och så är det ett antal Obligatoriska träffar som ingår.

    I Gävle erbjuds det den så kallade STUDIEORTSBASERAD DISTANS, det är 80 studieplatser; det formas "studiegrupper" på olika orter där de studerar i grupp på sin ort 1-2 dagar i veckan + ca 1 dag i veckan måste komma till högskolan i Gävle. Kika på info på www.hig.se/SGSOK

    Jag har nu pratat med en sakkunnig och fick svar att samarbete mellan olika lärosätena /högskolor-universitet/ förekommer tyvärr inte på det sättet som du efterfrågar. Det kanske är ett bra förslag för framtiden. Men idag är det så att varje högskola/universitet ansvarar själva för sitt upplägg och ger utbildning till de studerande som antogs till programmet på just deras högskola eller universitet.

    Tips till dig är att du efter kl.13 den 15 mars, när ansökningsperiod till högskola/universitet har börjat - kikar på www.antagning.se - och ser om det ev. någon ny socionomutbildning som dyker upp någonstans i landet; utbildningsutbud förändras ju ständigt. Som det är idag, så känner vi inte till någon "hel-distans" på socionomprogrammet. På de flesta orter är det bundet, traditionell undervisning. "Distans" finns i Gävle men det är inte heldistans, utan ganska mycket ska man ändå vara i "klassrummet".
    Sedan är det också så att även om man läser på "heldistans" men på Heltid, är det extremt svårt att kombinera med jobb om man jobbar mer än kanske max 10 timmar/vecka... detta pga man ska lägga 40 timmar per vecka på sina studier; sedan måste man hinna äta-sova-handla-vila och kanske göra ngt. annat som man måste eller vill göra. Tiden och orken räcker i så fall inte till ... i alla fall inte i "det långa loppet"; kanske kan man "hoppa ur skinnet" under en termin, men socionomprogrammet är ju 7 terminer. En av terminerna är det Praktik /ofta termin nr.fem på socionomprogrammet/ - och då "jobbar" man heltid/kontorstid + förutom det även gör skoluppgifterna. Och om man ska dessutom även ha ett annat krävande jobb som t.ex Brandman - och klara detta med hälsan i behåll, tror jag tyvärr blir mycket svårt (på gränsen till omöjligt).
    Du kanske klarar detta men vilka konsekvenser blir för din hälsa - kanske du får veta senare...
    Vi avråder från att riskera sin hälsa genom att satsa på "omöjliga" upplägg.
    Du har många år kvar till pension och vi behöver dig frisk och kry!
    :)

    Mitt råd är att du söker till Socionomprogrammet på alla de orter och till alla de upplägg som du tycker passar dig bäst och att du ansöker om Tjänstledighet för studier hos din nuvarande arbetsgivare. Du kan då gå tillbaka och jobba under loven och kanske någon gång "extra"-pass om du känner att du orkar och vill.

    Ang. "pussla ihop"
    Tyvärr samarbetar inte olika lärosätena på det sättet idag.
    Inom en högskola eller ett universitet - så kan man inte heller ändra tid och villkor för olika föreläsningar/grupparbeten/tentor mm. utifrån en studerande; detta pga olika studerande har olika önskemål: några har kanske barn med särskilda behov; några har kanske vissa sjukdomar eller hälsotillstånd; andra har, som du, jobb vid sidan av studier - och sedan är det också Lärare och Administratörer som tar hand om utbildningen, som också har sina olika villkor, möjligheter och önskemål. Att få ihop det så att det skulle passa alla blir omöjligt, om man ska ta hänsyn till olika önskemål och villkor.
    Den sakkunnige säger att det t o m är svårt att för 5 st. studerande som t.ex ingår i samma studiegrupp att komma överens när de ska träffas för att göra Grupparbete... även om ingen av dem jobbar vid sidan av studier; detta pga någon kanske har ett sjukt barn och ej kan den dagen då hen inte kan fixa barnvakt för barnet... och en annan har mormor som fyller 100 år och ska firas just den dagen hon fyller... sådana saker som också är viktiga. Ditt jobb är viktigt, men det finns också andra studerande som också har andra viktiga omständigheter och händelser i sina liv. Det blir då att det är de studerande som blir tvungna att anpassa sig till det studieupplägget som högskola/universitet erbjuder. Suck! :(

    Bästa hälsningar

    ANNA
    P.S: hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp.