Tom
    Hej, jag har godkänt i 22 st ämnen, b.la gymnasiearbetet och Fysik 1a, alla kurser är 100 poäng förutom Fysik 1a som är 150 poäng, det gör att jag bör ha 2250 poäng. Räcker det till en examen även om jag har läst 3 ämnen som jag har fått F i? Ma4, Ma5 och Fysik 2 är de 3 st ämnena som jag har fått F i.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tom
    du skriver inte om du vill ta ut examensbevis på gymnasieskolan eller på komvux och det är viktigt att veta. Det är lite olika upplägg på komvux och på gymnasiet.
    Men både på komvux och på gymnasiet är det inte enast antal godkända poäng även "kurssammansättningen" och att gymnasiearbetets tema måste passa in i det programmet som man läser.

    Det är syv på den skolan där man vill ta ut examensbevis som man diskuterar hur examensbeviset kommer att se ut men jag kan direkt säga att jag ser ett problem i att ha 2250 godkända poäng och 3 kuser med F-betyg där varje icke-godkänt kurs är á 100 poäng - det går att ta in 150 p. eller 250 p. F-kurser men du har tre stycker 100-poängskurser - som ej går att dela på... så hur ska man då kunna få exakt 150 p eller 250 p. f-betyg när du har 300 p. eller 200 p. F, ej 150 eller 250 p. Det är en "formalitet" kan man tänka, men som tyvärr kan göra att det ej går att få ut examensbevis. Du skulle behöva få en 50 poängskurs till - med godkänt betyg eller med F betyg - för att få ihop till examensbevis /detta om övriga villkor är uppfyllda/.

    Vänligen
    ANNA