Arbetsköpare

    Hej! Jag läste persiska som moderna språk steg 3 första året i gymnasiet. Sedan bytte jag till Pashto som moderna språk steg 3 i andra året. Men tredje året i gymnasiet tyckte jag att Pashto var svårt och bytte tillbaka till Persiska och läste steg 4 då. I min examen finns nu både betygen i Persiska steg 3 och 4 samt betyget från Pashto steg 3. Till fråga: Jag vet betygen jag fick i persiska som moderna språk steg 3 och steg 4 räknas i min meritpoäng, men jag undrar ifall betyget från Pashto steg 3 som jag läste andra året räknas också i min meritpoäng?

    • : Hej! Skulle bara fråga var har du läst persiska som moderna språk? Jag menar vilken kommun eller stad?
    • Arbetsköpare : Hej! Jag hade persiska som moderna språk på mitt gymnasiet. Det var alltså en kurs som min skola erbjöd. :)
    • : Ok, skulle bara veta vilket gymnasium det är som erbjuder detta. Mitt gymnasieset erbjuder inte persiska eller dari som moderna språk för syven sa att "det inte finns i kommunen " . Jag är ny flyttat i Skåne och undrar om det finns någon gymnasieskolan här som erbjuder persisks elr dari som moderna språk.
    • Anna :

      Utbud av kurser på skolorna förändras. Även på samma skola kanske inte erbjuds de kurser som erbjöds under förra läsåret; och tvärtom - nya kurser kan tillkomma. Ang. gymnasieval: tyvärr kan ingen gymnasieskola garantera andra moderna språk än tyska, franska och spanska. Även om en skola har "för avsikt" att t.ex erbjuda persiska som moderna språk, så kan det hända "något" t.ex läraren kan bli förändraledig och ingen ny lärare hittas (det är inte samma behörighet för lärare i persiska som modersmål och persiska som moderna språk) eller det blir för få elever som vill läsa det ämnet, så blir det ingen undervisning... :( Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak där vi samlar in uppgifter om vilka ovanliga språk som gymnasieskolorna har "för avsikt" att erbjuda. :)

    • : Ok tack för informationen men om ingen gymnasieskolan där jag bor erbjuder persiska eller dari som moderna språk, kan man läsa detta i en annan gymnasieskolan (i annan stad) som erbjuder detta?
    • Anna : Tyvärr - inte. Om inte din gymnasieskola köper undervisning för dig, kan du inte få betygen på de andra skolorna. ...Läsa på egen hand eller på en kvällskurs på ett studieförbund eller genom en språkresa på lovet kan ingen förbjuda dig, men du får på så sätt inte betygen. Om du är "ute efter" gymnasiala betyg måste du som är gymnasieelev "gå via" din egen gymnasieskola: antingen läser du på eller "via" din gymnasieskola, alltså om din gymnasieskola köper en kurs för dig så blir det "som om" du läser på din skola. Det är dock mycket sällan som gymnasieskolorna köper undervisning för eleverna på andra skolor. :(
    • : Ok tack för svaret.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack snälla ni.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Masih,

    har du någon eller några U-kurser (markerade med "U") i ditt examensbevis? Alltså, läste du på mer än heltid, utökat program?
    Om inte - då räknas alla betyg från ditt examensbevis (förutom Gymnasiearbete) in i ditt Jämförelsetal/snittbetyg.
    Sedan "plussar man på" meritpoängen. För moderna språk 3och4 får du totalt 1,5 meritpoäng, och det också är max i merit för Moderna språk, mer kan man inte få.
    Om meritpoäng för dit med Examensbevis - var god se gymnasieGuiden.se/merit
    Om du har U-kurser i ditt examensbevis
    eller
    om du har ett Studiebevis - återkom och uppge de konkreta detaljerna. Då har vi en chans att ge dig rätt svar.
    Vänligen
    Julia

    • Arbetsköpare : Jag ser inte någon U-kurs på examensbeviset faktiskt. Anledningen jag frågade var för att jag läste två olika språk som moderna språk (Persiska steg 3 första året och Pashto steg 3 andra året i gymnasiet) och var tveksam ifall både betygen jag fick i dem räknas i snittbetyg.
    • Julia : Alla kurser från Examensbevis (förutom gymnasiearbete) räknas in i "snitt"/jämförelsetal. ... Särskilda regler gäller endast för U-kurser (utökade), som lästes utanför programmet, när man, enligt rektors beslut läste utökat program (på mer än heltid). Av de U-kurserna räknas vissa kurser men inte alla. Om du i ditt examensbevis ej har U-kurser, då spelar inte de reglerna roll för dig. Alla dina kurser, betyg i dem, alltså, förutom gymnasiearbete räknas in i "snittet", som heter Jämförelsetal. Sedan plussar man på meritpoängen. Meritvärde = jämförelsetal + meritpoäng. För moderna språk får du 1,5 meritpoäng; om du har godkända betyg i mod.språk3 och 4 (vilka språk det är spelar ingen roll). Om du även har godkänt betyg i engelska 7 eller i högre kurser i matte, får du ännu fler meritpoäng... Max är dock 2,5.
    • Arbetsköpare : Tack för svaret. Jag minns att jag läste kursen på vanlig skoltid och inte som utökad kurs.
    • Julia : Då gäller det som jag svarade innan, ovan.
    Läs alla kommentarer