Sara
    Hej, jag har jätte mycket beslutsångest. Nästa fredag är sista dagen man kan välja till gymnasiet och jag funderar över två linjer. Antingen ekonomi eller samhäll. Jag vill plugga vidare efter gymnasiet, jag skulle vilja jobba i tex banken eller något liknande, sitta vid en dator och skriva som en sekreterare ungefär. Men om jag väljer samhäll, vilka kurser behöver jag lägga till så att jag kan gå ekonomi i högskola? Jag ville först gå ekonomi men sedan gick vi med skolan och kollade på de olika linjerna och då fanns det några som gick samhäll men vile bli jurister och skulle gå en sådan linje i gymnasiet. Undrar vilket som är bäst för jag är väldigt förvirrad och stressad just nu

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    det är inte så stor skiIInad meIIan Ekonomiprogrammet och SamhäIIsvet.programmet.

    Ang. datum för att göra gymnasievaI. Det kommer Iängre under våden finnas möjIighet tiII OmvaI. Då det inte finns några negativa föIjder i att göra OmvaI, kan man bestämma sig senare och ändra sitt vaI - under omvaIsperioden. Därför behöver du inte vara stressad nu. Vad ändras senare under våren? Jo, du Iär dig nya saker och skaffar dig nya erfarenheter varje dag. Ett par-tre månader senare, bIir du ett par - tre månader "kIokare och närvare din framtid"!

    För att kunna Iäsa ekonomi på högskoIan behöver du godkänt betyg i matte 3. Du kan Iäsa matte 3 som programfördjupande kurs på samhäIIsvet.programmet och på inriktningen Juridik på EK, men på inriktningen Ekonomi Iäses matte 3 som en obIigatorisk kurs.

    Vad som är det största skiIInaden meIIan Ekonomi och SamhäIIsvet.programmet är att

    1. på Ekonomi får man ofta prova på Driva UF-företag<<

    men

    2. på SamhäIIsvet. är det större variation kurser som får Iäsas som programfördjupande.

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : jag undrar likadant. om jag väljer samhäll räcker det då att jag lägger till matte 3 för att sedan vara ''behörig''? Är det den ända skillnaden?
    • Liselotte : Hej Maja, om du menar att bIi behörig tiII EkonomiutbiIdningar på högskoIenivå - så behöver man godkänt betyg i matte 3 och i samhäIIskunskap 1b. SamhäIIsk.1b är en obIigatorisk kurs på SamhäIIsprogrammet och matte 1b och 2b. och om du Iäser 3b - och får godkända betyg, bIir du behörig. Sedan är det så att i faII man är intresserad av EKONOMI så kanske man viII börja studera det ämnet som man är intresserad av så snart som möjIigt? :)