Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rebecca,
    grundläggande utbildning = kurser och kurspaket på grundskolenivå; exempel: Matematik grund /upp till å k 9 på grundskolan/, SAS grund (svenska som andra språk grund) - upp till å k 9 i grundskolan.
    Grundläggande utbildning är till för personer som saknar kunskaper /eller betyg/ i grundskolekurser.

    Gymnasial utbildning är det kurser och kurspaket på gymnasienivå. Förkunskaper: godkända betyg eller motsvarande kunskaper i svenska (alternativt svenska som andra språk), engelska och matematik i å k 9 på grundskolan. Undantag kan göras men svenska är det viktigaste ämnet och oftast måste man ha kunskaper i svenska. Däremot engelska kan man sakna - om man t.ex. söker kurspaket Vård/omsorg /undersköterska/. Men om man söker en kurs Engelska 5, som är första gymnasiekurs i eng., måste man ha kunskaper motsvarande godkänt i å k 9 i grundskolan.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare