Hej. Jag har kikat lite på utbildningarna: Byggproduktionsledare-rot Byggnadsingenjör-digitalt byggande Anläggningsingenjör Produktionsledare bygg.. Känns som dessa har lite samma innehåll. Vad skiljer dessa åt? Vilken roll har bredast arbetsuppgifter med mest ansvar? Skulle nämligen vilja ha personalansvar. Självklart är lönen också en intressant fråga.. Vilken av dessa är mest eftertraktat om man säger så? Tacksam för svar.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31894 frågor besvarade.
skillnaden mellan byggnadsingenjör och produktionsledare?
2 Svar
Hej Carolin,
jag råder dig att noga läsa all information som står på utbildningarnas egna webbplatser. Jämför längd (omfattning) på utbilndingar och vilka kurser som ingår. En större /längre utbildning ger möjlighet att lära sig mer. Se också hur mycket LiA, lärande i arbetslivet (en sort praktik) som ingår i utbildningar som du jämför med varandra.
Personalansvar kan man - på sikt - få efter vilken utbildning som helst. Det är i alla fall min erfarenhet, som säger det. Bra att läsa kurser i ledarskap. Många företag har egna "program" för att ta fram ledare/chefer - man kan komma in i ett sådant program och få interna utbildningar inför framtida chefsskap.
Du får också gärna ta kontakt med utbildningsansvariga för de utbildningar som du är intresserad av. Fråga dem på vilka företag som LiA sker inom just den här utbildningen (eller om du förväntas skaffa en egen LiA/praktik-plats).
Du frågar också vilken utbildning är mest eftertraktad (av de du nämner i din fråga) - och jag undrar: menar du hur många sökande till varje plats som söker till varje utbildning? eller om arbetsgivare "eftertraktar"/gillar den utbildningen? alltså, "eftertraktad" av vem? Antal sökande till varje utbldning borde du kunna få en siffra på - av antagningsgruppen på varje utbildning (kontakta gärna dem med den frågan).
ang.vad arbetsgivare eftertraktar - så är det extremt svårt att svara på: olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Men du kan be de utbildningsansvariga svara till dig ang. hur stor procent av f d studerande som fick jobb direkt efter avslutad utbildning (på så sätt kan man skaffa sig en viss uppfattning om hur situationen var för 2-3 år sedan) - men situationen förändras och vad arbetsgivare kommer att vara "ute efter" mest om några år (i framtiden) kan nog tyvärr ingen ge svar på idag. Man gör prognoser och försöker "förutspå" framtiden men ingen riktigt vet.
Allmänt gäller: yrkeshögskoleutbildningar beviljas endast om prognosen görs att just den kompetensen kommer behövas när de studerande är färdiga med sin yh-utbildning och att möjlighet att få jobb blir god eller mycket god.
YH-utbildning till byggnadsingenjör för digitalt byggande handlar mycket om att projektera och planera ett byggprojekt. Antingen kan man, efter den utbildningen, jobba på ett arkitektkontor eller på ett stort byggnadsbolag. De programvaror som man behöver lära sig att hantera är bland annat: CAD, BIM och Revit. Så mycket handlar om de digitala delarna i ett byggprojekt: alltifrån att rita en carport till att projektera en byggnad på en tomt. Inom den utbildningen lär de studerande sig även en hel del om upphandlingar och kring de juridiska aspekter av byggande.
Produktionsledare arbetar mer med genomförande av byggprojekt. Alltså, när väl bygget är bestämt att genomföras, skall en projektplan upprättas eftersom det ska byggas i en viss bestämd ordning. De planer bör hållas koll på, de kan också behövas att uppdateras - det gör produktionsledare. Hen ser till att byggnadsplanen genomförs.
Personalansvar
Det är många gånger individuellt om man har personalansvar, eller inte, beroende på vilket företag och dess organisation som man är anställd hos. Direkt efter avslutat utbildning är det ovanligt att man börjar med att ha personalansvar, utan det är mycket vanligare att man får personalansvar efter ett antal år på företaget.
Frågor och svar taggade med 'gruppvägledning' (9 st.)
-
Hur kan man bäst förklara för förskolebarn vad en SYV gör?
Hej, Om man som SYV ska hålla en kort redovisning/föreläsning på förskola om man vad man arbetar med, hur kan man bäst förklarar detta för förskolebarn (så det blir intressant/förståeligt för dem)?
Hej!Att förklara yrkesrollen "studie- och yrkesvägledare" för förskolebarn bör göras på ett enkelt och engagerande sätt. Här är... Läs hela svaret -
Gruppvägleding realistiska mål?
Hej, behöver tips på gruppvägledning/ övning där syftet är att skapa realistiska mål ( inför val av gymnasieutbildning/yrke) Tack på förhand!
Hej Mia,de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolanSpecifikt någon... Läs hela svaret -
vart kan jag hitta en studievägledare som kan handleda mig?
Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?
Hejsan,om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i... Läs hela svaret -
vilka övningar frågor jag kan ta upp i gruppvägledning?
Hej! Jag ska genomföra gruppvägledning kring självkännedom för 5-8 personer. Det är pass om 40 min i två olika tillfällen. Jag har aldrig gjort gruppvägledning och undrar hur jag ska kunna fylla de här 80 minutrarna. Har ni tips om vad jag...
Hej Mia, kika gärna på ett svar som gavs i tråden: https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolan Jag vill också tipsa om vilken personlighetstyp är du?-testet på framtid.se/test -
Övningar för gruppvägledning i skolan?
Hej - jag söker bra övrningar för att köra GRUPPVÄGLEDNING på grund- och gymnasieskolan. Tusen tack för alla tips ni kan ge! S.
Hejsan, det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda... Läs hela svaret -
Har ni tips på upplägg och övningar?
Ska köra gruppvägledning om ca 6-8 elever per grupp i åk8. 1timme vid 2tillfällen per grupp och syftet/målet är gymnasieinfo och valkompetens. Har ni tips på upplägg och övningar? Tack!
Hej, Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som... Läs hela svaret -
Har ni tips hur man kan göra under info/undervisningstillfälle?
Jag ska hålla information/undervisning i halvklass. Jag ska berätta om tidigare yrken som funnits som inte finns kvar, nya yrken som tillkommit och yrken som kommit tillbaka. Har ni tips om hur ja ska börja? Och hur och på vilket sätt ska jag aktivera eleverna i deltagandet? Kommer bara...
Sajt med ca 800 yrkespresentationer som vi rekommenderar är www.framtid.se för att engagera elever rekommenderar vi att de får göra jobbet själva: välja vilka... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga