Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'offentlig förvaltning' (16 st.)
-
Skillnaden mellan Samhällsanalys & Offentlig förvaltning och ledning?
Jag velar mellan att söka programmet Kandidatprogram i samhällsanalys eller Offentlig förvaltning och ledning vid Örebro universitet. Jag skulle vilja jobba som tex utredare eller handläggare på en myndighet eller kommun och undrar vilken av utbildningarna som...
Hej!Båda utbildningarna du nämner i din fråga, Kandidatprogrammet i samhällsanalys och Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och ledning, är... Läs hela svaret -
Kan man få samma jobb av programmen eller skiljer de sig?
Hej! Jag undrar om man får liknande jobb med utbildningarna förskollärare och offentlig förvaltning, eller skiljer programmen sig åt när det gäller arbetsmarknaden. Om så, hur?
Hej,förskollärarprogrammet leder till förskollärarexamen; med förskollärarexamen kan man ansöka om legitimation hos skolverket. Allt fler kommuner väljer att... Läs hela svaret -
Hur skiljer sig programmen?
Hej! Är utbildad förskollärare samt ett år ämneslärare samhällskunskap. Funderar att läsa samhällsanalys eller offentlig förvaltning. Hur skiljer de sig både arbetsmässigt och utbildningsmässigt?
Hejsan,yrken inom de områden där du vill jämföra programmen inom är i Sverige icke-reglerade; det innebär att arbetsgivare får fritt anställa med vilken utbildning som helst. Arbetsgivaren... Läs hela svaret -
Kan offentlig förvaltning vidga vyerna på arbetsmarknaden som lärare?
Hej! Är utbildad lärare och undrar om en utbildning inom offentlig förvaltning kan vidga mina vyer på arbetsmarknaden, eller blir den ungefär densamma som nuvarande? Har intresse av arbete som administratör, handläggare, receptionist, chef, rekryterare,...
Hej,du skriver i din fråga bland annat följande: "Har intresse av arbete som administratör, handläggare, receptionist, chef, rekryterare, ekonom på olika... Läs hela svaret -
Jurist eller förvaltning?
Hej, Jag har en fråga som jag länge funderat över. Jag är intresserad av arbete som handläggare/administratör/ochkanskeutredare. Detta inom exempel arbetsmiljöverket, skatteverket, begravningsföretag, kommun, konsumentverk osv....oftast stårt det...
Hej Linda!Du skriver om att du är intresserad av arbete som handläggare/administratör och ev.också som utredare. Både handläggare/administratör och utredare kan... Läs hela svaret -
Offentlig förvaltning?
Hej! Om man läser offentlig förvaltning på uni kan man då jobba inom social tjänsten?
Hej!Inom socialtjänsten finns olika jobb, bland annat som receptionist och administratör. Om du menar Socialsekreterare eller Biståndsbedömare, då är de flesta som anställs - socionomer. Det... Läs hela svaret -
Hur kan jag komplettera min kunskap?
Mina studier bakgrund som har jag fått en bedömning mot svensk högskoleutbildning från Universitets och Högskolerådet (UHR). 1.Master examen inriktad mot offentlig förvaltning i utbildningen ingår examensarbete. 2.Kandidat examen inriktad mot...
Hej!Lärare - är i Sverige ett yrke som numera "kräver" legitimation. Lärarlegitimation får man av Skolverket. I grunden brukar skolverket vilja se Lärarexamen. Om jag förstår dig... Läs hela svaret -
Vilka program leder till EUjobb?
Hej, Jag vill jobba som handläggare i EU:s förvaltning eller handläggare inom utrikespolitik i EU. Jag är även intresserad av yrken inom språk eller översättning i EU. Jag är intresserad av de flesta jobb inom internationella samarbeten, men mitt förstahandsval skulle vara jobb inom...
Hej Sandra, en svår fråga du ställer.Det finns inte ngt klart svar att ge... Kika på framtid.se/yrke/eu-jobb - de jobben du är "ute efter" är mycket eftertraktade med mycket tuff konkurrens och... Läs hela svaret -
Kan man få liknande jobb oavsett vilken av dessa som lästs?
Hej! Fråga 1 --> Jag velar mellan offentlig förvaltning och personalvetare i Örebro. Självklart är de olika eftersom personal leder till arbeten inom personalområdet, men... Jag undrar om man läser personal, kan man få liknande jobb (utöver...
Hej! Jag vill börja svara på Fråga 3 --> Vad kan man studera för vidareutbildningar efter personalvetar?- Egentligen kan man inte svara; detta för att utbildningsutbud... Läs hela svaret -
vilken typ av handläggare?
Vad för typ av handläggare blir man om man läst offentlig förvaltning?
hej Linda;offentliga arbetsgivare är de statliga myndigheter, kommuner och landsting. Om man har läst Offentlig Förvaltning, passar det i så fall som bäst att söka jobb som handläggare eller som... Läs hela svaret -
Vilken jobb med utbildningen offentlig förvaltning och ledning?
Hej Om man är intresserad av utbildningen offentlig förvaltning och ledning, vilken jobb ska man kika närmre på på hemsidan framtid?
Hej Linda, om du är intresserad av utb.Offentlig förvaltning & ledning, börjar med att kika på yrke/verksamhetsiedare-chef och yrke/forvaltningschef -
Offentlig förvaltning eller human resources?
Hej! Just nu studerar jag till förskollärare, men under senare tid har intresset väckts för arbete som handläggare inom diverse företag som arbetsmiljöverket, konsumentverket, kronofogden, skatteverket, m.m. samt arbete inom personalvetenskap med rekrytering, arbetsmiljö, ekonomi. Jag står...
Hej Linda;yrken personalvetare och "handläggare" är samlings-begrepp som inkluderar många olika "under-yrken" och oändligt antal olika uppsättningar/kombinationer av arbetsuppgifter.... Läs hela svaret -
Kan man jobba inom en offentlig förvaltning om man går estetiska prog?
Hej ? Jag går just nu första året på estetiska programmet /dans, men jag är inte riktigt säker på om jag vill hålla på med dans i framtiden. Jag tycker att samhället intresserar mig väldigt mycket och har tänkt att arbeta inom...
Hej Edita,det finns väldigt många olika arbetsuppgifter inom Offentlig förvaltning. Se några exempel:Administratör... Läs hela svaret -
Vad kan man bli efter administratörsprogrammet?
Hej! Jag går just nu sista året på samhällsprogrammet med inriktning beteende. Snart är det dags att välja högskola och jag har hittat administratörsprogrammet på Borås universitet och det verkar verkligen kul och skulle passa mig perfekt. Problemet är bara att jag inte vet vad man blir efter...
Hej Razmuz! är man högskoIeutbiIdad Administratör>>, kan man t.ex söka jobb som Utredare>> eIIer som UtbiIdningsadministratör>> (på bIand annat... Läs hela svaret -
Vad ska jag studera?
Jag läser just nu en kandidatexamen i keramikkonst, vilket betyder att jag nästa år då jag tagit min examen studerat i fem år. Tre år på universitet och två år på förberedande skolor. Jag har nu ångest över verkligheten. Jag kommer att behöva ett extrajobb på sidan av mitt konstnärliga arbete,...
Hej Camilla!Eftersom du har flera åtminstone tre intresseområden som dessutom skiljer sig ganska mycket åt är det svårt att ge några exakta förslag. Ett tips jag kan ge är att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga