SYV-besökare SYV

    Hej Emilia,
    om du uppger vad din gymnasieskola heter, kan vi - förhoppningsvis - få fram mer information.
    Jag vill börja med att påtala att det är viktigt att först och främst fastställa att det är Fakta och inte endast rykten om att skolan stänger (därför ber vi dig nämna skolans namn och även berätta på vilket sätt du fick info om stängningen).

    Om det stämmer att skolan stänger, då måste ni, elever få information om vad som händer med alla er som idag går på skolan.
    Du är inte ensam; det är i så fall många elever i samma situation.

    Vänligen
    SYV

    • Anna : Fick ni information om vad som händer med elever som går på skolan idag? eller fick ni några "tidsramar" om när ni får den info?
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi ber dig berätta på vilket sätt du fick info om att skolan stänger.

    Ang.fortsatt utbildning så tror jag det löser sig på ngt sätt. Ni får mer info och erbjudanden längre fram om det skulle stämma att skolan stänger.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anna : Gå prata med kuratorn, är mitt förslag; kuratorn bör kunna säga ngt. om vart ni ska ta vägen.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Emilia,
    det är jättetråkigt att skolan lägger ner.
    Info finns på folkuniversitetet.se/Skolor/gymnasieskolor/Umea-Internationella-Gymnasium/aktuellt/sommaren-2019-kommer-umea-internationella-gymnasium-att-laggas-ner

    och den 20 febr är infomöte för vårdnadshavare inplanerad, då borde mer info finnas om vart eleverna ska ta vägen.
    Som jag kan se, så finns det idag inte HU/språk på någon annan gymnasieskola i Umeå - och då kanske det får bli för dig att läsa i en annan stad; eller så kommer någon gymnasieskola i Umeå ta över och ska kunna erbjuda läsa HU/språk år 2 från hösten 2019; det finns inte några uppgifter om det ännu.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    HU/språk erbjuds i Sverige på ca 40 gymnasieskolor; var god kika på gymnasieguiden.se/gymnasium?HU/sprak

    men det är inte omöjligt att någon gymnasieskola som idag inte erbjuder HU/språk, kanske ska börja med det till hösten 2019, kanske t o m pga er skola lägger ner ... vi måste vänta lite och se.

    Annars så kan man få en ganska så liknande utbildning även på Samhällsvet.programmet och på Estetiska /inriktning medier/.

    Du skriver i din fråga att du vill ha examen från just HU-programmet. Jag kan säga som så att det i praktiken ej spelar någon roll om examen är från samhällsvet.programmet eller från estetiska eller från ekonomi eller från humanistiska programmet, för att innehåll i kurserna som ingår i de olika examina kan vara i princip identisk.
    Till högskoleutbildningar konkurrerar man med en "siffra" (meritvärde) och/eller med en annan siffra (resultat av högskoleprovet) - och ingen tittar på om examen är från ett visst program.
    Du får gärna jämföra programplaner från några olika program - och du kommer att se att majoritet av kurserna är exakt samma; och inom de valbara kurser - så beror det på exakt vad just din gymnasieskola kan erbjuda att läsa.

    ESTETISKA PROGRAMMET

    Se programplan här.

    SAMHÄLLSVETENSKAPSPROGRAMMET

    Se programplan här.

    EKONOMIPROGRAMMET

    Se programplan här.

    HUMANISTISKA PROGRAMMET

    Se programplan här.