Fanny
    Hej! Jag tänker tenta upp matte 3b via prövningsenheten i min kommun för att bli behörig till en utbildning som kräver det. Har dock bara betyg i matematik A (från gamla systemet), inte matte B. Men som jag har fattat det funkar det att läsa matte 3b fast jag bara läst matte A, är det korrekt? Eller måste jag tenta upp matte 2 också? Skulle gärna slippa det om jag inte måste...

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Fanny!

    För att göra Prövning, behöver du inte uppvisa några betyg.
    Dock är "nästa fråga" om du har Kunskaper som räcker för att få godkänt betyg i matte 3.
    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Matematik A var en gammal kurs på 100 poäng = 100 undervisningstimmar.

    Eleverna i dagens gymnasieskola läser 300 p. = 300 undervisningstimmar i matematik, när de läser matte 1, 2 och 3.
    Du har läst en tredje del av matte, jämfört med det som man måste kunna för att klara av matte 3 godkänt betyg. Även om du är jätteduktig, men du har ju inte läst de matte-avsnitt som du måste kunna.
    Jag blir glad om jag har fel och om du klarar av att få godkänt betyg i matte 3.
    ***

    Säg att du får godkänt betyg i matte 3b, men du egentligen ej har de grundläggande/stabila kunskaper som krävs. ...?... hur blir det då?
    Att Komma in på en högskoleutbildning är Första steget; sedan gäller det att hänga med och få godkända betyg på högskolan också.
    Vi får frågor från högskolestuderande om att de inte klarar av tempot och kunskapskraven på sina högskoleutbildningar och de frågar - vad vi kan ge dem för råd?
    Det blir ibland tyvärr så att folk är tvungna att hoppa av sina högskoleutbildningar. Det beror oftast på att de ej hade tillräckliga förkunskaper när de började på sin högskoleutbildning.
    Mitt råd till dig är att du

    1. kikar noga på vad kursen matte 3 innehåller - https://www.matteboken.se/lektioner/matte-3

    2. om du känner att du kan det som matte 3 innehåller - inga större problem i så fall, anmäl dig till prövning i matte 3 och lycka till! :)

    3. om du känner att du inte kan allt det som matte 3 innehåller, sök läsa på komvux - först matte 2 och sedan matte 3. På nivå 2 finns det matematik 2a, 2b och 2c. Kanske är det bäst för dig att läsa matte 2b för att sedan läsa 3b. Dock kan du läsa matte 2a eller 2c och sedan läsa 3b.
    Matte 2a är en "lättare" kurs, som läses på gymnasiet yrkesprogram;
    matte 2b har ekonomisk inriktning
    och matte 2c - mer naturvetenskaplig inriktning.

    Matte 2 och 3 är kurser á 100 poäng vardera. Varje 100 p.kurs kan läsas på heltid på 5 veckor det är alltså sammanlagt 10 veckors heltidsstudier (arbetsinsats på 400 timmar, som krävs för att klara av matte 2 och 3).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    S.