Raghad

    Min fråga är till vilken ålder för man ansöka till gymnasiet och om det beror på vilken kommun det är ? Och när kan man ansöka till komvux om man har avbrutit sina gymnasiestudier?

    • Milla : Om du uppger vilket år du är född, blir det lättare att svara - vad som gäller just för dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Raghad!
    De reglerna du frågar efter beror inte på vilken kommun man är folkbokförd i, utan de är gemensamma för hela Sverige.
    Så här är det:
    - från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år "hör" man till Komvux;
    och innan dess - till "ungdomsgymnasiet".
    Men om man redan har läst i 3 år på gymnasiets nationellt program och fick ut Examensbevis eller Studiebevis, kan man vara "hur ung som helst" och ändå får läsa på komvux. I praktiken är det svårt att vara yngre än 18 år och ha redan genomfört 3-årig utbildning på gymnasiet, men det finns några få exempel på särbegåvade elever som kanske började på gymnasiet när de var 13 år, då de hoppade över flera kurser på grundskolan... det är mycket ovanligt och de eleverna går oftast raka vägen till universitetet efter gymnasiet.
    Alltså, de flesta som har genomgått gymnasiet på 3 år är mellan 18 och 19 år gamla; men det spelar här ingen roll hur unga de är, om de redan är "klara med gymnasiet" (i princip) och ska endast Komplettera på komvux.
    ****
    Hoppar man av gymnasiet, kan man till och med det året man fyller 19 år söka på nytt till år1 på gymnasiet (ungdomsgymnasiet) och nästkommande läsår kan man inte längre bli antagen till gymnasiet, då söker man till komvux.

    Folkhögskolorna tar in på sina Allmänna kurser från 18 års åldern. På folkhögskolans allmän kurs kan man uppnå omdöme om grundläggande behörighet och på så sätt också "klara av" gymnasiet.

    Exempel:
    en person född under året 2001 kan läsa på komvux från 1 juli 2021 (eller tidigare OM HEN DÅ HAR AVKLARAT 3-ÅRIG GYMNASIAL UTBILDNING och fick ut Examensbevis eller Studiebevis från "ungdomsgymnasiet").
    Den personen kan komma in på folkhögskolornas Allmänna kurser under året 2019 eller senare.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag är född år 2001/01/01 och hoppade av gymnasiet innan jag klarar 3-års gymnasie. Kan jag ansöka till gymnasie igen eller komvux?
    • Julia :

      Du kan ansöka till komvux men du kommer få svar OBEHÖRIG; du är för ung för komvux. Du kan läsa på gymnasiet eller på en folkhögskola. Och först från 1 juli 2021 kan du läsa på komvux. Du kan börja på komvux tidigare, om du klarar av 3-åriga studier på gymnasiet (då kan du vara hur ung som helst och ändå få börja på komvux).
      Jag tycker det jag svarar här, i denna kommentar, är exakt samma som redan finns i svaret, ovan.
      Jag kan bara instämma att så ser reglerna ut. Och de reglerna gäller, oavsett vilken kommun du bor eller är folkbokförd i.