Hej! Jag studerar själv till studie- och yrkesvägledare och gör just nu min praktik hos en underleverantör till Arbetsförmedlingen där man arbetar med karriärvägledning. Jag har tänkt hålla i en gruppvägledning för personalen på arbetsplatsen, och är på jakt efter tips på vad som skulle kunna vara en givande övning?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Tips på gruppvägledningsövningar för studievägledare?
1 Svar
Hej!
Förslag på övningar till gruppvägledning:
Övning 1: Goda egenskaper
Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.
En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv.
Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.
Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).
Övning 2: Positiv energi
Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi.
Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs i början av gruppvägledningstillfälle.
Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.
En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med.
Övning 3: Drömyrket
Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:
- vägledaren kan hitta information om deltagarnas drömyrken och ge dem information;
- deltagare kan hjälpa varandra med att hitta information - man kan t.ex. "lotta ut" i gruppen vem som får vilket yrke att leta info om;
- man kan leta information tillsammans och vägledaren förklarar vilka tillvägagångssätt som finns att leta relevant information på, vilka hemsidor man kan "lita på" vad det gäller info om yrken och om arbetsmarknaden, på så sätt lär man ut även källkritiskt förhållningssätt.
Övning 4: En enda fråga
Vägledaren ställer en enda fråga, t.ex. frågan: Hur tror du andra människor skulle beskriva dig?
Varianter på genomförande:
1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
Övning 5: "Själv är bäste dräng"
Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).
En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.
Övning 6: Manusförfattare
Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester.
När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.
Övning 7: Trollstaven
Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst.
Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke?
Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
Vägledaren förklarar eller ber deltagare att förklara vad "hobby" är och ber sedan gruppdeltagare att nämna så många hobbys de kan komma på. Alla hobby-förslag skrivs upp på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är? Är det OK att jobba endast för att tjäna pengar och göra roliga saker på fritiden? För- och nackdelar med det sättet att se på arbete. Länktips: Framtid.se/yrke/hobby.
Övning 9: Tipspromenad
Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp).
Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle.
Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt.
Övning 10: Jag i korta drag
Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;
2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);
3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.
Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).
Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).
Övning 11: En fråga som beror mest
Uppgift till deltagare: att hitta en fråga på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.
En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?
Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".
Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.
Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete:
varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och".
Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.
Övning 12: Lärare för en kvart
Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.
Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.
Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större.
Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *.
Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.
Övning 14: "Viktigaste prylen"
En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
1. Vilket förslag är det mest kreativa?
2. Vilket förslag är det mest realistiska?
3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.
Övning 15: "Fördomar om yrken"
DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
/Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /
Övning 16: "Bli framtidsspanare!"
Kan utföras enskilt eller i grupper. Eleverna leker att de är Framtidsforskare eller Trendanalytiker - och får hitta på ett Nytt yrke, som idag ännu inte finns + ett yrke som de tror kommer att försvinna i framtiden. De får skriva blogginlägg (se exempel: Blogginlägg på Framtid.se "Se in iframtiden!" och Blogginlägg "Yrken som inte finns").
*** *** ***
* Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.
Deltagare i gruppvägledningen kan också "testa sig", t.ex på framtid.se/test och ha en gruppdiskussion utifrån de resultat de fick fram.
Frågor och svar taggade med 'jämförelsetal' (579 st.)
-
Går det att inkludera F i examen?
Hej, Om man läser en kurs via exempelvis NTI eller Campus och får F i kursen går det att inkludera den i examen? Tänker även om man skulle avbryta kursen under halva perioden av kursen eller om man inte lyckas klara den?
Hej!"Streck" kan man inte ta in i sitt examensbevis från komvux eller från gymnasieskolan. Jag förstår det som så att du läser mot examensbevis från komvux. I det... Läs hela svaret -
Ekonomi eller inte?
Jag är intresserad i Ekonomi och det har nästan alltid varit målet. Men jag blir rekommenderad Natur och vet att det håller de mesta dörrarna öppna, jag gillar inte kemilabbar så mycket men jag tycker att vissa No ämnen är intressanta samt...
Hej!Alla B-betygen ger snittbetyg (jämförelsetal) på 17.5. Så om man har för det mesta B som betyg men några stycken A (mer exakt A-betygen i fem stycken 100poängskurser) då får man snitt... Läs hela svaret -
Räknas språk 1 in i meritvärdet?
(Jag har en fråga angående mitt val att läsa italienska 1 istället för spanska 4 under mitt samhällsbeteendevetenskapsprogram. Jag har hört att italienska 1 inte räknas med i mina totala meritpoäng vid ansökan till universitetet. Därav...
Hej!Jag har nu skrivit kommentar till din fråga som lyder: "Ingår kursen Italienska 1 i ditt examensbevis från gymnasiet? Läste du den kursen som Utökat program, alltså är den... Läs hela svaret -
Behöver hjälp med uträkning av poäng ?
Hej ! Har försökt tänka ihop mina betyg många gånger nu men får inte till de . Kan jag tillgodo räkna gymnasie betygen från komvux också ? Fattade de som att de va de 13 eller va de kanske 14 bästa betygen som ska bli 2500 poäng ....
Hej!Det är helt nödvändigt att veta hur Examensbeviset från gymnasiet eller om du har ditt examensbevis från komvux ser ut. Alla betyg från examensbeviset (förutom betyget i... Läs hela svaret -
Poängsystemet läst olika kurser vad räknas med?
Hej ska försöka förklara så gott jag kan. Har läst gymnasiet med en yrkesexamen med 2500 p. Vill studera arbetsterapeut och läser nu behörighetskurser på komvux naturkunskap 1a2 naturkunskap 2 samhällskunskap 1a2 svenska 3 och matematik 2b....
Hej!jag vill börja svara med att påminna om att du själv inte behöver räkna på dina betyg, det kommer Antagning.se göra. Vad du eller jag eller ngn annan räknar fram... Läs hela svaret -
Moderna språk 1,2,6,7 ingår i meritvärdet?
Hej! Moderna språk 1,2,6,7 ingår i meritvärdet? OBS! Jag frågar inte om meritpoäng.
Hej,det år inte ge svar på din fråga, eftersom information du uppger räcker inte för att kunna svara. Har du de kurserna som du nämner i din fråga inom examensbevisets... Läs hela svaret -
Komma in i läkarprogrammet med 21,82?
Hej jag har ansökt till läkarprogrammet i lund, och jag tror att mitt slutliga jämförelsetal är 21,82. Vad finns det för chans att jag kommer in i höstterminen, om det ens finns en chans? Och om jag inte kommer in i höstterminen hur möjligt är...
Hej!antagningsstatistiken (antagningsgränserna) visar hur det var "förr" men det kan bli annorlunda i framtiden... Det vi ser i antagningsstatistiken till Läkarprogrammet vid Lunds... Läs hela svaret -
KAN JAG TA KOMVUXEXAMEN MED PROGRAMMERING 1?
HEJ!! Jag har ett gymnasiebevis och F i bara Kemi 2 och Engelska 7 som båda är 100 Poäng kurs. Men jag gör komvux/Gymnasiearbete på komvux så jag kommer att behöva ta ett Komvuxexamen istället och då räknas inte “Idrott och...
Hej,ang. "räknas" eller "inte räknas" så kan man mena olika saker med att "räkna in" och det är ibland svårt att förstå vad man pratar... Läs hela svaret -
Hur påverkas meritvärdet om man får F i fysik 2?
Går naturvetenskapsprogrammet men riskerar att få F i fysik 2. Har bra betyg i alla andra ämnen. Undrar hur mitt slutliga meritvärde kommer att påverkas av detta och med hur många poäng mitt meritvärde kommer sänkas? Vill gärna ha exempel...
Hej,skillnaden i meritvärde mellan situationen att du får F i fysik2 eller E blir Plus-minus cirka 0.4. Alltså du får cirka + 0.4 högre meritvärde om du får E i... Läs hela svaret -
Måste man räkna in betyget för att få meritpoängen?
Hej Jag går teknikprogrammet och valde att läsa spanska 3 under mitt första år, behöver jag räkna in spanska betyget i mitt meritvärde för att få meritpoänget från kursen?
Ja, betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Läs mer på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng -
Höja min merit på Komvux?
Hej! Jag vill höja mitt meritvärde så att jag kan komma in på läkarlinjen! Under min gymnasietid gick jag vård och omsorg och fick därför aldrig möjligheten att läsa speciellt många meritkurser som gav poäng. Detta har gjort att...
Hej,ditt jämförelsetal (snittbetyget) är idag 19.7 (utifrån information som finns i din fråga); om du får A-betygen i både Spanska 3 och 4, blir ditt nya snittbetyg (jämförelsetal)... Läs hela svaret -
Samhälle men vill gå läkarlinjen?
Hej ! Jag gick samhällslinjen på gymnasiet och funderar på att komma in på läkarlinjen. Just nu läser jag basår men funderar på att lägga matte 3 och 4 åt sidan och ta igen dessa kurser senare efter basåret. Som jag...
Hej,om du vill att betyg i matte inte påverkar ditt meritvärde, så måste du bli behörig, vad gäller matte, genom basåret på universitetet eller på en folkhögskola,... Läs hela svaret -
Räkna bort kurser?
Hej, Jag går samhällsvetenskapliga programmet och har läst totalt 2700 poäng under gymnasiet, detta eftersom jag gick natur i ettan och har läst biologi och kemi, och en extrakurs i franska. Jag har högsta betyg i nästan alla ämnen, men i kemi har jag...
Hej,se i din individuella studieplanen hur kurser är är markerade; de kurserna som "överstiger" 2500poäng bör i din studieplan vara markerade med "U" (utökat program). Samma kurser som i... Läs hela svaret -
Betyg av 100 poängs kurs och 50 poängs kurs?
Hej! Väger betyget av en 100 poängs kurs i gymnasiet tyngre än betyget från en 50 poängs kurs? Jag läser engelska 7 och vill eventuellt höja upp mitt betyg till ett B då den är en 100 poängs kurs och mina lärare sa att betyget...
Hej,ja, det stämmer. Ett betyg i en 100poängs kurs "väger" dubbelt så mycket som i en 50poängs-kurs. Exempel:vi säger att en elev har E betygen i en 100p.kurs t.ex en... Läs hela svaret -
Är engelska 7 värt?
Är det värt att ta engelska 7 och få i E i kursen trots att man snittar A och B I resterande ämnen? Kommer ett E i engelska 7 då sänka snittet så mycket att det är mer värt att ta en icke meritkurs och få A i? Och finns det något bra...
Hej,vi kan ta ett exempel som hjälper att svara på frågan om det är värt att få E i eng7 i stället för att få A i en annan (lika stor) kurs. Eng7 är en kurs på 100 gymnasiala... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga