Mohamad
    Hej! Jag har läst en utökat program som man läser i ettan, tvåan och trean.
    Skolan säger: Vi erbjuder dig ett utökat program och du får 600 poäng dans.
    Jag har gått introduktiosprogram samt läst dans med elever i klass1 i gymnasiet och fått två betyg inom dans och de är inte så höga betyg.
    Nu ska jag börja i teknik programmet i en annan skola och de erbjuder inte danskurs. Och frågan är vad gör man med de 2 betygen. Hur ska de räkans när jag söker till universitet? Hur räknas de i meritvärdet för att jag förstår ej hur man får meritpöäng/värdet. Ska jag få nytta av de betygen om jag tänker söka till ingenjörutbildning efter gymnasium?
    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad,

    om dina betyg i danskurser ska räknas in eller inte beror helt på hur ditt Examensbevis kommer att se ut.

    Danskurser i examensbeviset kan man ha på 2 olika sätt:
    1. som kurser inom Individuellt val - och i så fall räknas betygen in i ditt jämförelsetal;
    2. som U-kurser, utökade - och i så fall kommer de inte att räknas in.

    Om hur ditt Examensbevis kommer att se ut - prata med SYV på den gymnasieskola där du läser Teknikprogrammet.
    Om du inte vill att danskurserna räknas in, be att få dem som U-kurser i ditt examensbevis.

    Om Betyg på gymnasiet - var god läs www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet

    Mer info finns på https://gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    hoppas mitt svar blir till hjälp

    Lycka till med dina studier!

    ANNA