Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns fler olika urvalsgrupper: betygsgrupperna BI och BII; folkhögskolegruppen BF; högskoleprovsurval HP och du skriver inte inom vilken eller vilka urvalsgrupper som du vill veta var antagningsgränsen gick. Gör så här - gå in på Universitets- och högskolerådets webbplats studera.nu/jamfor-utbildning?läkarprogrammet och du ser där en lista på utbildningar på olika orter. Däribland ser du i listan Läkarprogrammet (i blått) och under det Örebro universitet; klicka på det blåa ordet "Läkarprogrammet" och det öppnas mer info - där du bland annat ser ordet ANTAGNINGSTATISTIK (som är en klickbar länk). Klicka på ordet "Antagningsstatistik" och en tabell dyker upp där du kan se antagningsgränserna i olika urvalsgrupper vid antagning till olika terminer.
    Och på samma sätt kan du få fram en tabell med antagningsstatistik för Läkarprogrammet på Umeå universitet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Patrik727191 : Jag har svårt med att räkna ut meriten
    • Patrik727191 : det var BI som jag syftade på
    • Milla : Om du inte vet vad ditt meritvärde är eller blir, vad spelar det i så fall för roll var antagningsgränsen låg på? Du kan ju ändå inte jämföra hur du ligger till... Bara undrar? :)
    • Milla : Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Örebro universitet) säger att antagningsgräns i BI låg för VT-23 på 21.15 och för HT-23 på 21.58.
    • Milla : Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Umeå universitet) säger att antagningsgräns i BI låg för VT-23 på 21.09 och för HT-23 på 21.51.
    • Patrik727191 : hur många B har man råd med då?
    • Milla :

      Det beror på hur många Meritpoäng man har, alltså de extra-poängen för t.ex engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller högre mattekurserna. Har man max meritpoäng som är 2.5, då skulle man haft 22.5 som meritvärde om man hade alla A-betygen. Om man har max antal meritpoäng, 2.5 då har man om man vill ha meritvärde på cirka 21,60 "råd" med 9 st. B i 100 poängskurser (eller 8 st.B i 100p.kurser och 2 st B i 50p.-kurser), om man för övrigt har alla andra A.

    Läs alla kommentarer