Julia
    Jag läser vård och omsorgs-programmet men klarar inte av praktiken i vård och omsorg 2 så får därför ingen gymnasieexamen. Jag vill börja plugga på komvux till hösten och läsa samhällslinjen och få gymnasieexamen i det istället. Vilka ämen behövre jag läsa till då? När jag inte läser någon praktik förlorar jag 400 poäng. Jag är även osäker på om jag klarar svenska 3 nu på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    jag råder dig göra Studieplanering tillsammans med Studie- och yrkesvägledare på komvux. Det är på Komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som du bokar tid för studieplanering.

    Ta reda på när ansökningsperiod till komvux i Din Kommun blir. Ansökningsperioder på olika komvux kan ligga under olika perioder.

    Att säga exakt vilka kurser du ska behöva läsa är svårt. Detta för att komvux i olika kommuner har olika utbud av kurser och det hjälper inte om du vill läsa en kurs, men den erbjuds inte - då kan du inte läsa den. Men kanske kan du i så fall bedriva självstudier och göra Prövning i den och ta in betyg från prövningen - in i examensberiv från komvux.

    Det jag kan säga är att du Förlorar också ditt betyg i idrott och hälsa 1. Synd om du har högt betyg i den kursen! :( Detta pga det betyget får inte längre ingå i Examensbevis från komvux. Men, å andra sidan, så krävs det 100 p. mindre för examensbevis från komvux - 2400 p. krävs det för examensbevis från komvux. Och på ungdomsgymnasiet krävs det 2500 p.

    Du vet ännu inte om du får godkänt betyg i svenska 3. Du behöver godkänt betyg i svenska 3 för högskoleförberedande examen från komvux.

    Du får gärna kika på <<programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet på ungdomsgymnasiet>>. Examensbevis från komvux bör efterlikna innehåll i SA så mycket som möjligt men en del kurser får avvika...

    Ett råd jag kan ge dig är att du försöker hitta de eftergymnasiala utbildningar som du är intresserad av och tar reda på vilka kurser de kräver för Särskild behörighet till just den utb. och sedan försöker "baka in" dem i ditt examensbevis från Komvux. På så sätt kortar du ner din studietid.

    Ex. om du blir intresserad av yrkeshogskolan/internationell-transportlogistik>> så krävs det för behörighet att man även har godkända betyg i gymnasiala kurser

    och det är smart i så fall att inkludera betyg i de kurser in i ditt Examensbevis (i stället för att tvingas läsa dem eller göra prövningar i dem efter det att du har fått ditt Examensbevis från komvux).

    • : Men om jag får 2500 poäng i gymnasiet men har inte läst vård och omsorg 2, får jag en gymnasieexamen då? (spelar det någon roll i vilket ämne poäng i, är huvudsaken att jag får 2500 poäng?) Sålänge jag har 2250 godkända poäng och har godkänt i de grundläggande behörighetsämnena?
    • Anna : Du kan med max 250 poäng betygsatta med F få examensbevis från gymnasiet. Minst 2250 poäng måste vara betygsatta med E eller högre. Gymnasiearbete måste vara godkänt. Om du t.ex får F i 200 poängs vårdkurs och även i svenska 3, då är det 300 F poäng och det är för många för att klara kraven för examensbevis.
    • : Men om jag klarar Svenska 3 kan jag alltså få gymnasieexamen?
    • Anna : Det ser ut så, ja! gymnasiearbete måste tvunget vara godkänt. om du endast får 200 poäng F, så uppfyller du kraven för examen... det måste dock vara F-betyg och inte "streck" eller "inget betyg" utan just F betyg i så fall. Så som du beskriver din situation, borde du i så fall uppfylla kraven för examensbevis.
    • : Jag vet inte exakt vad gymnasiearbete innebär. Vi har inte pratat om det i min klass än, kan man själv hitta på något att lämna in eller MÅSTE gymnasiearbetet vara ute på en praktikplats inom vård och omsorg?
    • Anna : Går du åk3 nu?
    • Anna : Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer
    • Anna : Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs på ALLA gymnasieprogram. Oftast påbörjar man den under hösten i åk3. Att en elev i åk3 i mars inte ännu har påbörjat sitt gymnasiearbete har jag aldrig hört talas om, det är första gången.
    • : aa jag går åk 3. Jag kom även på att jag inte läser inriktningen heller så jag förlorar 350 poäng även om jag klarar svenska 3.
    • Peter : Det finns inte några inriktningar på Vård- och omsorgsprogrammet. Vilken gymnasieskola läser du på? :)
    Läs alla kommentarer