Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    inom gymnasie-fysik finns sedan hösten 2011 följande kurser:

    Fysik 1a, 150 poäng, som bygger på grundskolans kunskaper eller motsvarande. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen fysik 1b1 eller kursen fysik 1b2.

    Fysik 1b1, 100 poäng, som bygger på grundskolans kunskaper eller motsvarande. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen fysik 1a.

    Fysik 1b2, 50 poäng, som bygger på kursen fysik 1b1. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen fysik 1a.

    Fysik 2, 100 poäng, som bygger på kursen fysik 1a eller kursen fysik 1b2.

    Fysik 3, 100 poäng, som bygger på kursen fysik 2.

     Det är alltså så att kurserna Fysik 1b1 och 1b2 "bildar tillsammans" den större kursen som heter Fysik1a. Inför Fysik 2 kan man antingen läsa Fysik1a eller så kan man läsa Fysik 1b1 först och Fysik 1b2 sedan. Till vissa utbildningar, t.ex inom yrkeshögskola, kan räcka med att ha godkänt betyg i en 100poängskurs Fysik1b1, och i så fall behöver man inte läsa Fysik1a på 150poäng (om man inte vill läsa "för mycket" fysik "i onödan" :).

    Studie- och yrkesvägledare