Hannah

    Jag har F i idrott just nu och går i nian. Anledningen är för att jag inte kan simma. Jag har läst på och det verkar som att det inte påverkar så mycket när jag väl ska söka till gymnasiet då idrott inte är ett måste för de högskoleförberedande programmen. Men vad händer senare när jag går i gymnasiet? Hur påverkar det mig? Jag har kollat runt på olika sidor och det verkar som att jag inte kommer få några slutbetyg ifrån gymnasiet isåfall. Börjar bli orolig nu. Att ''försöka'' få godkänt kommer inte hjälpa mig, jag kan verkligen inte. Tacksam för svar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,
    du kan få examensbevis med F i idrott och hälsa 1 (gäller alla nationella gymnasieprogram), men BETYG måste du ha (F är också "ett betyg").
    För att få betyget, måste du delta i undervisningen, alltså gå på lektionerna.
    Sedan, om du inte uppfyller kraven för godkänt betyg, får du F i betyget i så fall. Givetvis drar det ner ditt jämförelsetal och tyvärr också rätt så mycket: skillnad på att ha F eller E är lika stor som mellan E och A betyget.

    Du har rätt i att godkänt betyg från ämnet "idrott" krävs inte för att komma in på gymnasiet; och detta gäller både yrkesprogrammen och de högskoleförberedande programmen.
    Vidare gäller också att betyget i idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från KOMVUX. Så, om du får ett Studiebevis, ej Examensbevis och med det direkt efter gymnasiet ej kommer vara behörig till högskolestudier, kan du på komvux komplettera ditt studiebevis till examensbevis (och då har du "ingen nytta" av Idrott- och hälsa 1 betyget).
    Det finns några högskoleutbildningar där godkänt betyg i idrott och hälsa 1 är ett krav (för särskild behörighet); det är Fysioterapeutprogrammet och utbildningar till Lärare i idrott (kan finnas någon till utbildning... men jag antar att du ej är sugen på att söka ngn av de utbildningar).

    Om kraven för gymnasieexamen (på gymnasiet) - var god läs på gymnasieGuiden.se/examensbevis

    och man kan ha max 250 poäng betygsatta med F (alltså kan du ha ännu en lika stor kurs som Idrott och hälsa 1 + en liten kurs á 50 p. betygsatta med F - men inte i vilka kurser som helst...) och ändå uppfylla kraven för exam.beviset.

     Examen från komvux
    på komvux gäller det att behöva ha 100p. mindre (betyget i Idrott och hälsa 1 får ej ingå).

    • : Tack för svaret men jag förstod inte riktigt, jag planerar att gå Samhällsprogrammet inriktning samhällsvetenskap på gymnasiet. Kommer det att påverka när jag söker vidare till universitet om jag har ett F i idrott då? Jag förstod inte heller det där med komvux. Komvux är inget som jag vill gå på. Jag skulle säga att jag satsar mycket på skolan och tror att jag har stor chans att lyckas med alla andra kurser och GA, kan jag ändå bli behörig till högskolan med ett F i idrott,
    • Milla :

      Ja, du kan bli behörig till högskola med F i idrott-och-hälsa 1. Om du får godkända betyg i andra kurser, och endast F i Idrottskursen, får du ut examensbevis och examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. Dock drar F i en kurs ner ditt jämförelsetal. Säg att du har A-betyg i alla andra kurser på gymnasiet men F i idrott och hälsa 1, då får du jämförelsetal på 19.2 (och skulle du haft E betyget i idrott och hälsa 1, skulle du ha 19,6 - det är rätt stor skillnad). Att du får F betyget in i ditt examensbevis kan utgöra skillnad att komma in eller inte komma in på en högskoleutbildning. Att bli BEHÖRIG är första steget; sedan måste man också konkurrera om utbildningsplats... Dock kan du för konkurrens göra Högskoleprovet; vid högt resultat på HP kanske det inte kommer spela roll hur högt meritvärde du har på dina gymnasiala betyg.
      Att du inte vill "satsa på komvux" är bra. men ibland uppnår inte eleverna kraven för gymnasieexamen (av olika anledningar) och då är det bra att man kan få en annan chans - på komvux. Men det är bra att du satsar mycket på skolan och förväntar dig godkända betyg i alla andra kurser (förutom då i Idrott...). Lycka till med dina studier!
      Läs också Daniels svar på din fråga.

    • : Tack så mycket för era svar! :)
    Daniel SYV

    Detta gäller på Gymnasiet - man behöver inte nödvändigtvis kunna simma, verkar det som...

    Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa. Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Om du riskerar att inte nå detta krav som återfinns i denna kurs i gymnasieskolan så har gymnasieskolan ansvar för att ge dig särskilt stöd enligt 3 kap. skollagen (2010:800). På Skolverkets hemsida kan du läsa mer om undantagsbestämmelsen.

     Hejsan, se info ovan. Har även förut fått frågan om man måste kunna simma för att kunna få godkänt betyg i idrott och hälsa 1 på gymnasiet; då tillfrågade jag Skolverket och fick svaret /se ovan/. Det finns elever som inte får simma eller som absolut inte kan pga olika sjukdomar och tillstånd (exempelvis kan man ha dokumenterad rädsla för vatten eller allergier eller andra åkommor) och då måste ju även de eleverna ha en rimlig chans att få godkänt betyg i idrott, tycker i alla fall jag som är en studievägledare och inte lärare i Idrott. Gå prata med kurator och med skolsköterska, förklara varför du inte kan simma och inte kan lära dig att simma... kanske kan du få Intyg från en psykolog att du inte ska behöva simma... .
    I vilket fall vill jag avråda dig från att skolka; detta bland annat för att på gymnasiet blir man väldigt snabbt av med studiehjälpen från CSN (reglerna som trädde i kraft för några år sedan säger att gymnasieskolan är skyldig att rapportera till CSN redan vid 4 timmars olovlig frånvaro per månad och CSN stänger då av studibidraget/studiehjäpen - det är de pengarna som gymnasieelevers vårdnadshavare får i stället för barnbidraget).
    Gå, alltså, på alla lektioner, även om du inte vill/kan lära dig att simma.
    Och det där med att det kan vara "bra att kunna simma" har du säkert hört tusen ggr förut, men det är inte mindre sant för det! :) Att kunna simma kan rädda ditt liv och du kan, genom att lära dig simma, rädda någon annans liv. Man kan tyvärr hamna i en situation där livet "hänger på" att kunna eller inte kunna simma... men det har du säkert hört förut.

    Hälsningar
    D: