Lisa
    Vad handlar sambeteende om? Vilka ämnen läser man och vad borde man vara intresserad av för att välja den linjen?
    • : Hej! Kika in på programplanen för SA-beteende, tills du får svar från SYV: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf . Verkar som man bör vara intresserad av samhällsorienterade ämnen (historia, samhällskunskap, religion), språk och människans beteende samt kommunikation. Fast det kanske du redan visste :) ? MVH,
    • Milla : Mycket bra kommentar, Brendan! Tack! I programplanen ser man exakt vilka kurser som skiljer inriktningarna åt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Inriktningskurserna på SA, "beteende" är följande:

    Ledarskap och organisation 100 poäng;

    Kommunikation 100 poäng;

    Psykologi 2a - 50 poäng;

    Samhällskunskap 2 - 100 poäng

    och Sociologi 100 poäng.

    100 poäng (eller 50 poäng) visar på hur stor kursen är: 100 p. = 100 undervisningstimmar.

    Det är, alltså ca 18% av gymnasial utbildning som inriktningskurserna på SA, beteende - utgör. Exakt vad de kurserna handlar om kan du läsa på skolverkets hemsida men kort så handlar

    en kurs Sociologi om

    • Skapandet av samhällen, kulturer, identiteter, sociala processer och socialisation.
    • Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion.
    • Sociala normer och kategoriseringar av människor.
    • Innebörden av integritet, social kontroll, segregering och marginalisering.
    • Diskriminering, jämställdhet och likabehandling.
    • Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik.
    • Aktuella sociala frågor.

    *************

    och kurs Psykologi 2a handlar om

    • Tillämpningsområden inom psykologin i relation till förändringar i samhället.
    • Personlighetspsykologi och dess tillämpningar: hur individen beskrivs utifrån sina egenskaper och hur dessa påverkar individens beteende, känslor och tankar.
    • Utvecklingspsykologi och dess tillämpningar: hur människan utvecklas genom livet i samspel mellan arv och miljö.
    • Klinisk psykologi: psykisk ohälsa och olika psykologiska behandlingsalternativ. I samband med det behandlas arvets och miljöns betydelse för psykisk hälsa och ohälsa.
    • Mediers, livsstilars och kulturs påverkan på mänskliga beteenden, känslor och tankar.

    På liknande sätt beskrivs även innehåll i andra kursen på Skolverkets hemsida men där finns det mer info och bland annat betygskriterier för varje kurs.

    Tips: boka tid för "skugga en elev" en gymnasiets SA, beteende - då kan du prova-på hur det är att vara elev på just den utbildningen (och på just den gymnasieskolan).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare