johan
    Nu är det så att jag läste teknik, information och media och nådde inte upp till 2350p och fick därför inte gymnasieexamen.
    Min fråga är ifall jag kan välja vilken kurs som helst på komvux för att läsa upp mitt betyget? Eller måste jag läsa inom linjen?

    Mvh Johan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    för att uppnå kraven för Examensbevis från komvux måste du

    1. få minst ett betyg på en kurs som du läser på komvux som du ska ta in i ditt examensbevis

    2. uppnå sammanlagt 2400 betygsatta poäng och av dem minst 2250 p. måste vara "godkända", dvs E eller högre betyg och i vissa kurser kan man inte ha F - ex. du måste ha E eller högre i Matematik 1, Svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3 och i Engelska 5 och 6 och i gymnasiearbete

    3. kurs Idrott och hälsa 1 "faller bort" då den får ej längre ingå i examensbevis från komvux

    4. alla kurser som inom ditt program, teknikprogrammet, är gymnasiegemensamma ämnen - måste ingå. Av de resterande måste minst hälften av poängen komma från kurser "som får läsas inom teknikprogrammet" och resterande poängen får vara "valfria kurser".

    5. komvux brukar ha ganska begränsade möjligheter erbjuda "vilka kurser som helst" utan erbjuder de kurser som de kan erbjuda

    6. du kan göra prövningar*** i vilka kurser du vill - och ta med betyg från prövningen in i ditt examensbevis från komvux.

    Vi rekommenderar göra studieplanering tillsammans med syv på komvux., annars riskerar du läsa kurser som du sedan ej kan ta in i ditt examensbevis... ex. vissa kurser får ej ingå "tillsammans" - t.ex får ej matte 3b och 3c ingå i samma examensbevis. Historia 1a1 och Historia 1b för ej heller ingå i samma examensbevis. Inom Naturkunskap överlappar vissa kurser varandra... t.ex om du tar in betygen i fysik, kemi och biologi in i ditt examensbevis, bör du undvika läsa Naturkunskap, då det är "samma innehåll" eller nästan... Det är alltså bra att göra STUDIEPLANERING - om hur vägen mot examensbevis kommer att set ut, tillsammans med syv på komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    PS: ang. ***prövningar: du får göra prövningar i matematik 1a och 2a och 3b och ta in de betygen i ditt examensbevis i stället för 1c, 2c och 3c  - om du vill. Då spår a och b är lättare att få högre betyg i (såvida du inte redan har A betyg i mattekurserna), kommer du på så sätt höja ditt meritvärde. Dock är inte prövningar gratis. Kostar 500 kr per prövningstillfälle.