Lydia
    Jag har gått ganska länge i en franskinriktad skola vilket betyder att kursen franska 3 som jag valt i gymnasiet är alldeles för lätt. Det enda möjlíga alternativet har varit att utföra en s.k. "prövning" där man ska betala en summa för att få ett betyg i kursen och sen, vad jag förstått, slippa ha dessa lektioner under hela året - för att sen börja på franska 4 nästa årskurs. Det här vill jag inte göra, dels eftersom att det kostar men främst för att jag gärna vill ha franska och höra det så att man inte glömmer något!
    Det jag skulle vilja mest av allt är att flytta upp till steg 4 eller 5 i år - alltså gå med tvåor eller treor - men tydligen fungerar inte våra scheman ihop så därför har man gett upp den tanken. Jag vill ju hinna utvecklas i språket under min tid i skolan, vilket är anledningen till att jag inte vill "slippa" lektioner.
    Finns det verkligen ingen chans att kunna ha franskalektioner som är i min nivå? Vad ska jag göra?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Lydia,
    det är en ovanlig situation som du befinner dig i - när du känner att du redan har kunskaper i en kurs, som du egentligen ännu inte har läst.
    Jag förstår att du inte vill betala för att göra prövning. Det kommer dessutom att kosta ännu mycket mer än vad prövningen kostar - eftersom - i fall du inte deltar i Franska lektioner, läser du inte på heltid & med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN /1050 kr. i månaden/.
    Jag förstår att du vill utvecklas i språket & tycker att du gör rätt som ställer den här frågan till oss nu.
    Jag kommer att ge dig några förslag:
    -att du samråder med läraren i franska ang. hur du kan utvecklas i språket;
    -ha lite tålamod, "go with the flow" (skynda långsamt, med andra ord);
    -fundera över vad du kan göra på egen hand för att utvecklas i franska.

    Om du siktar på A-betyg som du kanske kan få med lätthet i Franska steg 3, kanske du kan ha "extra kunskaper på lagret" (i huvudet) så att du även kan senare få A-betyg i steg 4 och 5.
    Även om alla i klassen är på samma nivå när kursen börjar (vilket sällan är fallet) - redan om ett par veckor så splittras språkgruppen och vissa elever kommer efter medan andra går snabbare fram. Du kommer att tillhöra den avancerade gruppen och ni kanske blir några stycken som kan bilda en "avancerad språkgrupp" inom den större gruppen.
    Läs annars framåt i textboken i Franska och använd läraren som Handledare.

    Angående utvecklas i språket utanför skolan, tänkte jag på t.ex. Franskt språkcafé på Medborgarplatsens bibliotek.
    Deras "annons" lyder: Träna franska över en fika! Du som redan kan en del franska & vill öva konversation är välkommen till vårt språkcafé på fika och tillfälle att samtala på franska! Ingen föranmälan behövs.
    Måndagar kl. 17:00-18:00 i Astrid LIndgrenrummet på plan 2.
    Kontakt: [email protected]
    *** *** ***
    Det finns säkert fler ställen och aktiviteter där du kan använda dina kunskaper i Franska.

    Men även helt på egen hand kan du lära dig väldigt mycket: med bas i de uppgifter som hela klassen gör. T.ex. en text som ni "jobbar med" på en fransk lektion kan du inte bara läsa och översätta men även skriva om - men fler detaljer, byta ut enklare ord mot svårare, skriva till ett annat slut på berättelsen, skriva om samma historia men från en annan persons synvinkel.
    Om du träffar på ett nytt franskt ord, lär dig inte bara det ordet, utan även några synonymer & ta reda på ordets ursprung.
    Med internet finns det oändliga möjligheter att ta reda på saker. Lär dig några franska dikter eller prosa utantill (att lära sig texter utantill förbättrar minnet).

    Du skulle även kunna leta information om hur man utvecklas i ett främmande språk på egen hand och testa de olika metoder på dig själv och din egen språkutveckling. Material som du har samlat, kan du sedan använda i ditt Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs á 100 p.

    Det blev ett långt svar på en ovanlig fråga. *L* ;-)

    Sammanfattning:
    om du tentar av en kurs och inte deltar i undervisningen, läser du på deltid i fortsättningen och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN;
    det är synd att det inte finns möjlighet att ordna plats åt dig i steg 4 i stället för 3, men du kan försöka göra ngt. bra av situationen - lära dig språket "på djupet;
    be om samtal med lärare i franska för att utforma en individuell studieplan för dig.

    Jag hoppas att du finner ngt. tips eller råd i mitt svar som blir till hjälp för dig.
    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Julia SYV
    • : Tack så väldigt mycket!! Oj, jag visste inte att dom skulle ta ens studiebidrag ifrån en - så nu tänker jag definitivt inte tenta av. Jag får försöka se på fransk film och läsa franska böcker, helt enkelt. Men vad skönt att klassen förmodligen kommer "nivågrupperas", då finns det ju ändå hopp att få lära sig nåt nytt under de här åren. :) Får dock se hur det blir med det där "självlärandet", kan vara lite svårt att ta eget ansvar (hehe) dessutom när man har en massa andra läxor och projekt.
    • Mikael : Va bra att du känner att du fick svar från oss som blev till hjälp för dig! MVH MIKAEL SYV
    Mikael SYV på FrågaSYV
    HEJ LYDIA,
    ang. eget ansvar - på gymnasiet är det meningen att man skall lära sig ta eget ansvar, det behöver man kunna inför högre studier och/eller arbetslivet.
    Se det som träningsuppgift - att ta eget ansvar. Du kan testa att t.ex. planera framåt och ge dig själv läxor i Franska. Exempel: läsa 20 sidor ur en bok (minst) på en vecka med "deadline" söndag kväll - och se till att läxan blir gjort varje vecka.
    Om du tänker läsa på eftergymnasial nivå, så funkar det så på högskolan t.ex. att man har alla tentor i slutet av terminen och under hela terminen är det föreläsningar men det är ingen som tar närvaro - du kommer om du vill och läser på om du vill, men sedan är det svåra tentor samlade i slutet på terminen.
    De studerande som under gymnasiet inte lärde sig ta eget ansvar och slöade sig under terminen, blir underkända på tentorna, vilket får även ekonomiska konsekvenser: de får inte Studiemedel för fortsatta studier. Många som hamnar i den situationen, tvingas hoppa av studier eftersom de inte har råd att studera utan Studiemedel.
    Det är inte bara BRA att lära sig ta eget ansvar på sina studier, det är NÖDVÄNDIGT, "ett måste" inför eftergymnasiala studier och även inför arbetslivet där det på arbetsplatserna (olika, givetvis) förekommer ofta att man får jobba ett bra tag innan arbetsgivaren kollar vad man har gjort och sedan är det för sent att bättra sig, då man inte får fortsätta efter provanställningen t.ex. pga att man var för slö och/eller initiativlös (väntade på att någon skall tilldela en konkreta uppgifter hela tiden).

    Jag hoppas du förstår hur jag menar: nu har du tre år på dig att "pö-om-pö" lära dig ta eget ansvar. Om du lär dig det, kommer du att ha stor nytta av det i massa olika situationer under resten av ditt liv.

    Bästa hälsningar & vi kommer att hålla tummarna för dig! *L* :-)
    Mvh
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'frågeställning' (10 st.)

    • Hugo

      Gymnasiearbetet - Vad för frågeställningar?

      Hejsan, mitt namn är Hugo och jag går tredje året på gymnasiet. Jag har redan valt ämne till gymnasiearbetet men har fastnat lite när det kommer till självaste frågeställningarna. Jag kommer att skriva om "Mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men jag har inte riktigt kommit på en bra...

      Anna: : Hej Hugo!när man väljer tema och frågeställningar till Gymnasiearbete (GA) är det viktigt att veta vilket program och inriktning du läser - för att temat och... Läs hela svaret
    • Omar

      Gymnasiearbete?

      Hej! Jag går i el och energi programmet med inriktning dator och kommunikationsteknik. Mitt fråga är att måste man göra gymnasiearbete något praktiskt eller kan man skriva något också som alla andra program?

      Anna: : Hej Omar,det är handledare på din skola som blir utsedd för handledare för ditt gymnasiearbete som du kommer överens om vad temat och frågeställningarna blir för ditt GA.På vissa... Läs hela svaret
    • Fatima

      Gymnasiearbete?

      Hej Jag och min grupp har fått problem och är tvungna nu att byta ämne eftersom vi inte fick stipendium så nu vill vi ändra ämne till metabolism men vet dock inte vad vår frågeställning kan vara, vi vet inte till vem vi ska vända oss...

      Julia: : Hej Fatima, som "allmän Vägledare" (som inte är expert på kemi, biologi eller medicin) - och som inte är kemi- eller biologi-lärare... så kan man egentligen inte säga ngt. om "metabolism" (minns... Läs hela svaret
    • Alma

      Tips på frågeställning?

      Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och ska skriva mitt gymnasiearbete. Jag har tänkt skriva om ämnet "mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men behöver hjälp och tips på frågeställning till ämnet. Tack...

      Julia: : Hej Alma,SYV är inte expert på Gymnasiearbete eller på temat "våld i nära relationer". Med det sagt, så skulle jag, till exempel, som inte alls är insatt i det område kanske fråga... Läs hela svaret
    • Kinga

      Tips på en frågeställning till ib-programmet?

      Jag går i ib- programmet och har det väldigt svårt med att bestämma vilken frågeställning jag skulle kunna använda till min Extended Essay i ämnet spanska Det finns tre alternativ language, society och culture allt ska vara på spanska

      Milla : : Välj det alternativet som tilltalar dig mest. Samråd med dina lärare på skolan. Tänk på vad du vill göra efter gymnasiet och välj det alternativet som ligger i linje med dina planer för livet efter gymnasiet.
    • Emil

      Vad räknas som plagiat för ett gymnasiearbete?

      Hej! Jag sitter nu och måste skriva klart mitt gymnasiearbete på några dagar, vilket inte är ett problem, men att finna ett bra ämne är däremot en större utmaning. Jag har hittat ett ämne jag gillar med en bra frågeställning, men...

      Anna: : Hej Emil, gymnasiearbete förutsätter en arbetsinsats på ca 200 timmar. Det är heltidsjobb i fem veckor. Det är inte meningen att man ska skriva det på några få... Läs hela svaret
    • Olivia

      Tips på ämne till gymasiearbete?

      Vi ska skriva ett gymnasiearbete om identitet som kan kopplas till det regionala. Det tydligaste temat är identitet, hela arbetet ska bygga på det. Identitet kan vara allt från individnivå till samhällsnivå osv. Sen ska det kopplas regionalt, alltså så ska jämförelsen ske på ett regionalt plan....

      Anna: : Hej Olivia, du skriver i din fråga - "Hur skiljer sig Stockholm från Umeå"? - det är en frågeställning som ni kan försöka svara på med GA, gymnasiearbete. Studie- och... Läs hela svaret
    • Ella

      Tips på gymnasiearbete Naturvetenskap inriktning samhällslinjen?

      Hej! Vi ska ha bestämt vårt ämne till gymnasiearbetet på tisdag och jag känner mig väldigt förvirrad. Jag går Naturlinjen med inriktning samhälle och har verkligen ingen aning om vad jag ska eller kan skriva om. Jag vet att jag vill ha biologi men förstår inte riktigt vad samhällsinriktningen...

      Anna: : Hej Ella, kika gärna på >>yrke/yrken-na-natur-och-samhalle - och du kommer kanske på någon idé själv: du ser i presentationen där vilka... Läs hela svaret
    • Elin

      Gymnasiearbete om stress?

      Hej ! Ställer ytterligare en fråga om gymnasiearbete men skulle vilja ha lite tips på vilka frågeställningar man kan ha ang stress i skolan eller sociala medier. Tänkte göra en jämförelse mellan 8.an och 2:an på gymnasiet. Har några förslag och fått tips från min lärare men skulle vilja ha...

      Mikael: : Hej EIin! De Tips jag kan ge att kanske 1. ta fram de OfficieIIa siffrorna (sjukskrivning pga stress) och om det är majoritet tjejer eIIer kiIIar eIIer om det är Iika många drabbade. Och om det är skiIInad,... Läs hela svaret
    • Elin

      Gymnasiearbete?

      Hej ! Jag går trean på gymnasiet och ska precis börja med Gymnasiearbetet, skulle vilja ha hjälp att komma på ämnen inom socialpsykologi. Det är något som intresserar mig väldigt mycket men kan inte riktigt komma på hur jag ska utveckla en frågeställning. Vi har inte haft någon...

      Milla : : Hej Elin, inom Socialpsykologi kan man hitta många olika frågeställningar, t.ex kan man undersöka skillnader/gränsdragning mellan Socialpedagogik, Socialpsykologi och Sociapsykiatri.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga