Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Vad ska jag göra med franskan?
5Poäng
Lydia
Jag har gått ganska länge i en franskinriktad skola vilket betyder att kursen franska 3 som jag valt i gymnasiet är alldeles för lätt. Det enda möjlíga alternativet har varit att utföra en s.k. "prövning" där man ska betala en summa för att få ett betyg i kursen och sen, vad jag förstått, slippa ha dessa lektioner under hela året - för att sen börja på franska 4 nästa årskurs. Det här vill jag inte göra, dels eftersom att det kostar men främst för att jag gärna vill ha franska och höra det så att man inte glömmer något!
Det jag skulle vilja mest av allt är att flytta upp till steg 4 eller 5 i år - alltså gå med tvåor eller treor - men tydligen fungerar inte våra scheman ihop så därför har man gett upp den tanken. Jag vill ju hinna utvecklas i språket under min tid i skolan, vilket är anledningen till att jag inte vill "slippa" lektioner.
Finns det verkligen ingen chans att kunna ha franskalektioner som är i min nivå? Vad ska jag göra?
Hej Lydia,
det är en ovanlig situation som du befinner dig i - när du känner att du redan har kunskaper i en kurs, som du egentligen ännu inte har läst.
Jag förstår att du inte vill betala för att göra prövning. Det kommer dessutom att kosta ännu mycket mer än vad prövningen kostar - eftersom - i fall du inte deltar i Franska lektioner, läser du inte på heltid & med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN /1050 kr. i månaden/.
Jag förstår att du vill utvecklas i språket & tycker att du gör rätt som ställer den här frågan till oss nu.
Jag kommer att ge dig några förslag:
-att du samråder med läraren i franska ang. hur du kan utvecklas i språket;
-ha lite tålamod, "go with the flow" (skynda långsamt, med andra ord);
-fundera över vad du kan göra på egen hand för att utvecklas i franska.
Om du siktar på A-betyg som du kanske kan få med lätthet i Franska steg 3, kanske du kan ha "extra kunskaper på lagret" (i huvudet) så att du även kan senare få A-betyg i steg 4 och 5.
Även om alla i klassen är på samma nivå när kursen börjar (vilket sällan är fallet) - redan om ett par veckor så splittras språkgruppen och vissa elever kommer efter medan andra går snabbare fram. Du kommer att tillhöra den avancerade gruppen och ni kanske blir några stycken som kan bilda en "avancerad språkgrupp" inom den större gruppen.
Läs annars framåt i textboken i Franska och använd läraren som Handledare.
Angående utvecklas i språket utanför skolan, tänkte jag på t.ex. Franskt språkcafé på Medborgarplatsens bibliotek.
Deras "annons" lyder: Träna franska över en fika! Du som redan kan en del franska & vill öva konversation är välkommen till vårt språkcafé på fika och tillfälle att samtala på franska! Ingen föranmälan behövs.
Måndagar kl. 17:00-18:00 i Astrid LIndgrenrummet på plan 2.
Kontakt: [email protected]
*** *** ***
Det finns säkert fler ställen och aktiviteter där du kan använda dina kunskaper i Franska.
Men även helt på egen hand kan du lära dig väldigt mycket: med bas i de uppgifter som hela klassen gör. T.ex. en text som ni "jobbar med" på en fransk lektion kan du inte bara läsa och översätta men även skriva om - men fler detaljer, byta ut enklare ord mot svårare, skriva till ett annat slut på berättelsen, skriva om samma historia men från en annan persons synvinkel.
Om du träffar på ett nytt franskt ord, lär dig inte bara det ordet, utan även några synonymer & ta reda på ordets ursprung.
Med internet finns det oändliga möjligheter att ta reda på saker. Lär dig några franska dikter eller prosa utantill (att lära sig texter utantill förbättrar minnet).
Du skulle även kunna leta information om hur man utvecklas i ett främmande språk på egen hand och testa de olika metoder på dig själv och din egen språkutveckling. Material som du har samlat, kan du sedan använda i ditt Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs á 100 p.
Det blev ett långt svar på en ovanlig fråga. *L* ;-)
Sammanfattning:
om du tentar av en kurs och inte deltar i undervisningen, läser du på deltid i fortsättningen och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN;
det är synd att det inte finns möjlighet att ordna plats åt dig i steg 4 i stället för 3, men du kan försöka göra ngt. bra av situationen - lära dig språket "på djupet;
be om samtal med lärare i franska för att utforma en individuell studieplan för dig.
Jag hoppas att du finner ngt. tips eller råd i mitt svar som blir till hjälp för dig.
Önskar dig allt väl & lycka till!
Julia SYV
HEJ LYDIA,
ang. eget ansvar - på gymnasiet är det meningen att man skall lära sig ta eget ansvar, det behöver man kunna inför högre studier och/eller arbetslivet.
Se det som träningsuppgift - att ta eget ansvar. Du kan testa att t.ex. planera framåt och ge dig själv läxor i Franska. Exempel: läsa 20 sidor ur en bok (minst) på en vecka med "deadline" söndag kväll - och se till att läxan blir gjort varje vecka.
Om du tänker läsa på eftergymnasial nivå, så funkar det så på högskolan t.ex. att man har alla tentor i slutet av terminen och under hela terminen är det föreläsningar men det är ingen som tar närvaro - du kommer om du vill och läser på om du vill, men sedan är det svåra tentor samlade i slutet på terminen.
De studerande som under gymnasiet inte lärde sig ta eget ansvar och slöade sig under terminen, blir underkända på tentorna, vilket får även ekonomiska konsekvenser: de får inte Studiemedel för fortsatta studier. Många som hamnar i den situationen, tvingas hoppa av studier eftersom de inte har råd att studera utan Studiemedel.
Det är inte bara BRA att lära sig ta eget ansvar på sina studier, det är NÖDVÄNDIGT, "ett måste" inför eftergymnasiala studier och även inför arbetslivet där det på arbetsplatserna (olika, givetvis) förekommer ofta att man får jobba ett bra tag innan arbetsgivaren kollar vad man har gjort och sedan är det för sent att bättra sig, då man inte får fortsätta efter provanställningen t.ex. pga att man var för slö och/eller initiativlös (väntade på att någon skall tilldela en konkreta uppgifter hela tiden).
Jag hoppas du förstår hur jag menar: nu har du tre år på dig att "pö-om-pö" lära dig ta eget ansvar. Om du lär dig det, kommer du att ha stor nytta av det i massa olika situationer under resten av ditt liv.
Bästa hälsningar & vi kommer att hålla tummarna för dig! *L* :-)
Mvh
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'handledare för gymnasiearbete' (12 st.)
Hej, jag går tredje året i gymnasiet och pluggar Teknikvetenskap, jag vill fortsätta plugga till architekt i universitet och på nått sätt vill jag skriva något om architektur då jag tycker de är intressant men jag vet inte om vad exakt,...
Milla : :
Hej!Här är några förslag på vad ditt gymnasiearbete kan handla om:1. **Historisk Arkitektur**: Utforska historien bakom en viss arkitektonisk stil, t.ex. gotisk, renässans, barock, eller modernism.2.... Läs hela svaret
Hej! Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet och tänkte skriva ett gymnasiearbete om dödshjälp, men vad kan man ha för frågeställningar? Eller finns det några andra ämnen som är bättre att skriva om?
Milla : :
Hej Mikaela!om jag skulle skriva gymnasiearbete om dödshjälp, då tror jag att jag skulle välja följande frågeställningar: är folk i Sverige för- eller emot införandet av... Läs hela svaret
Hej Kan någon berätta hur man lyckad med gymnasiearbete ? Vad är det verkligen ? Ska man. Undersöka något ämne eller berätta något som man har läst om vad andra tycker? MVh
Anna: :
Hej Ziba!Med gymnasiearbetet knyter eleven ihop sina studier på gymnasieprogrammet och visar att den är förberedd för arbete eller studier. Målet med gymnasiearbetet skiljer sig mellan... Läs hela svaret
Hej Om man får ej godkänt på en uppgift betyder det att man ska inte klara kursen? Jag menar gymnasiearbete och jag läser den på distans och eftersom var lite upptagen men andra kurser så bad min lärare att ge lite mer tid man han satt uppgiften ej...
Anna: :
Hej Ziba.frågan du stället kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på. Det är Läraren/Handledaren som sätter betyg och har kompetens i betygssättningen, inte en... Läs hela svaret
Hej. På gymnasiet klarade jag inte mitt gymnasiearbetet och nu skriver jag om det på komvux. Alltså vi har nu börjat skriva gymnasiearbetet och jag har valt äldreomsorgen men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om eller hur jag ska börja. Läraren...
Julia: :
Hej!Gymnasiearbete är en kurs på 100 gymnasiepoäng, vilket betyder att om man studerar på heltid, tar det fem veckor (200 timmar) att göra GA. Så, om du har en månad... Läs hela svaret
Hur många ord ska man ha minst för att få godkänd på gymnasiearbetet?.
Mikael: :
Hej, jag tror inte det finns några generella bestämmelser utan du bör fråga din handledare för GA och följa de anvisningar du får av personal på din skola.
skulle jag kunna skriva om folkmord, ifall jag går natur inriktning samhälle? då jag skulle vilja skriva om ett folkmord som förekom år 1915
Tim: :
Hej Hemlig, :)jag håller helt med Ludmila (se kommentar till din fråga). Det är faktiskt i mångt och mycket en tolkningsfråga om vilka teman som passar in i olika program/inriktningar och... Läs hela svaret
Hej! Jag har pratat med SYV på komvux. Han tycker också att jag bör byta till Sam-programmet från Naturprogrammet för att bli behörig till förskollärarutbildning. Men jag är lite rädd att Sam skulle vara lika svårt för mig som...
Julia: :
Hej Sofia,jag tänke så här - om du vill bli förskollärare och du söker tema för GA inom samhällsvet.inriktning: kanske skriva ngt. om barnomsorgen i Sverige (historiskt,... Läs hela svaret
Hej Jag är inne på mitt tredje år i skolan och ska nu skriva ett gymnasiearbete, jag går i samhälle beteende kan jag då välja vad som helst att skriva om. Som t.e.x diabetes för det är något jag är väldigt intresserad av. Kan...
Anna: :
Hej,du måste få temat för gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete.Du kan t.ex komma med förslag till handeldaren om att du skriver om hur Diabetes påverkar samhället: kostnader... Läs hela svaret
Om en vecka kommer jag att börja med gymnasiearbetet inom samhällsvetenskap och min fråga är ifall det är möjligt och skriva om religion eller ett ämne inom religion med tanke på att kursen jag kommer att läsa heter "Gymnasiearbete Samhällsvetenskap"?
Tack i förhand för svaret
Roland Azeez
Liselotte: :
Hej Roland,
personligen tycker jag att religion och samhälle har väldigt mycket med varandra att göra, men det är inte vi på FRÅGA SYV utan din handledare i GA,gymnasiearbete, som... Läs hela svaret
Hur går de till när man har uf-företag som gymnasiearbete?
Liselotte: :
Hej Vilma,
det är mycket upp till handledare för gymnasiearbete i samråd med eleven att bestämma; man bestämmer alltså tillsammans men handledarens åsikt väger tungt, för att det... Läs hela svaret
Vi ska skriva ett gymnasiearbete om identitet som kan kopplas till det regionala. Det tydligaste temat är identitet, hela arbetet ska bygga på det. Identitet kan vara allt från individnivå till samhällsnivå osv. Sen ska det kopplas regionalt, alltså så ska jämförelsen ske på ett regionalt plan....
Anna: :
Hej Olivia,
du skriver i din fråga - "Hur skiljer sig Stockholm från Umeå"? - det är en frågeställning som ni kan försöka svara på med GA, gymnasiearbete.
Studie- och... Läs hela svaret