Tove
    Okej, hej!

    Jag bor i Linköping, och här så är sista ansökningsdagen den 15 februari. Alltså om 2 DAGAR. Jag har varit inne på alla linjer, te.x. ES, SA, NA, VO, EK, HU, IB, IN och NB. Bara det säger lite om hur osäker jag är.

    Nu var jag tack och lov eliminerat bort några linjer, och det står mellan ES, SA och HU. Vet vilken inriktning jag ska välja sedan också, det blir ES - Musik, SA - Beteende eller HU - Kultur.

    Nu är frågan, borde jag satsa på SA eftersom den ger störst behörighet? Jag är ju fortfarande väldigt osäker på framtiden, och SA verkar kul. Men det verkar HU och ES också. Jag tänkte att SA ger mig störst behörighet, sedan HU och ES ger minst valmöjligheter. Är det sant? Vet verkligen inte vad jag vill jobba med så tänkte att jag borde ha något brett. Alltså inte ES. Eller? Kan man lägga till kurser så att man får behörighet utanför musik också?

    Vill bli så mycket, får ångest eftersom jag bara kan bli en sak. Jag vill jobba med sjukvård, musikaler, matlagning eller bli historiker.

    Problemet på musikfronten är även att jag inte har någon bra sångröst. Sjunger inte DÅLIGT, men inte tillräckligt bra för att delta i en musikalproduktion. Kan ES hjälpa mig att förbättra min röst? Jag har spelat tvärflöjt i snart 10 år så har ju en bra andningsteknik, men vet inte. Vill så gärna bli någonting med musikaler, men försöker ignorera det då det varken passar mig eller är någonting som jag kan försörja mig på. Gymnasiet är ju till för att utbilda, inte underhålla. Visst ska man ha kul också, men det ska ju inte vara ens “main focus”.

    Mina starka sidor är språk, SO, musik, hemkunskap och biologi, medan mina svaga sidor är matte, NO, bild och slöjd.

    Så, efter detta extremt långa meddelande, är frågorna dessa:

    1. Hur stor behörighet kan jag få från ES - Musik om jag lägger till de rätta kurserna?
    2. Vilken linje borde jag välja om jag vill är osäker mellan sjukvård, musikaler, matlagning och historiker?
    3. Vilka kurser borde jag lägga till för maximal behörighet?

    P.S. ES och SA verkar roligast, men vet inte.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,
    det valet du gör nu, senast den 15 febr. är inte avgörande... du kan ändra ditt val sen, under omvalet - och det är helt ok att ändra sitt val,välja helt nya alternativ eller ändra ordning på de "gamla" alternativen... så det är inte panik/akut nu... inte ännu, i alla fall. Det är goda nyheter.

    Ang. kunna träna upp sin röst på ES, Musik - så beror det på.... alla vi har olika medfödda talanger; det går att träna upp dem till vis nivå... men det måste finnas "i grunden", medfödd talang, som ska tränas upp... och jag eller någon av mina kollegor här på Fråga syv kan omöjlighen veta om du har röst/talang eller inte. Det är upp till dig själv, musiklärare och de som jobbar inom musikbranschen att ta ställning i... det kan jag inte säga någonting om, över huvudet taget.
    De som jobbar med musik är dock inte alla sångare. Det finns massvis med andra yrken inom musik-branschen; och vissa av den har inget "musik-öra" eller sång-röst /eller behöver inte ha dem/ - exempelvis Event-koordinator>>... behöver inte vara musikbegåvad; det skadar inte om hen är det, men det går att klara sig även om man inte är det.

    Du har många och varierande intressen, vilket är jättebra. Med det blir samtidigt svårt att välja utbildning på gymnasiet. :)

    Vilka valbara kurser som varje gymnasieskola kommer att erbjuda är det bäst att fråga på just den skolan. Centralt bestämda "listor" på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på alla de olika programmen, finns men sedan väljer varje skola några få kurser från de listorna, som de erbjuder /detta pga det är praktiskt omöjligt att erbjuda väldigt många valbara kurser/.

    Du undrar också om vilka kurser som du behöver lägga till för "maximal behörighet"... och så här är det: det är ingen som kan bli behörig till alla de olika eftergymnasiala utbildningar, det är helt omöjligt.

    Sedan är det också så att bli behörig betydet inte att man kommer in på en viss utbildning. som behörig kommer man att kunna delta i konkurrensen; sedan gäller det att ha tillräckligt höga betyg eller få tillräckligt högt resultat på högskoleprover; och inte ens att komma in på en högskoleutbildning som är "slutet på resan", utan det gäller också att klara sig hela vägen, undet alla terminer på högskola, vilket är inte garanterat att alla gör.

    Tips; kika på många olika yrken på Framtid.se - det finns tusentals yrkesbeskrivningar, ex. på yrken som kanske kan intressera dig: Event-yrken>>
    yrken inom hälsa / sjukvård /ca 150 st./>>
    Musikproducent>>
    Mathistoriker>>
    Matinformatör>>.