Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'sam/beteende' (14 st.)

    • Joan

      Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?

      Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.

      Milla : : Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret
    • D

      Hur pluggar jag i Japan? Och när? Universitetet eller gymnasium?

      Hejsan! Jag går i nian nu och behöver snart välja gymnasium. Jag skulle vilja studera i Japan i alla tre år antingen under gymnasiet eller universitetet. Programmet som jag siktar in på är Sam-Beteendevetenskap eftersom jag skulle vilja bli en psykolog. Jag har läst att om jag nu ska bli en...

      Anna: : Hej D;innan du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor. Vad säger dina vårdnadshavare: får du flytta till ett annat land för... Läs hela svaret
    • Denis

      Läsa rätten och samhället i sam beteende?

      Hej, jag har tänkt att börja i sam beteende och vill sedan utbilda mig till jurist och vill därför gärna läsa Rätten och samhället. Men vissa skolor som jag har kollat har inte Rätten och samhället i deras kursplan eller som individuella val. Har du tips på vilka skolor som har den kursen? Ville...

      Anna: : Hej Denis, Rätten och samhälle är en 100 poängskurs, och 100 poäng utgör en väldigt liten del av programmets 2500 poäng;det utgör i så fall endast 4 % av... Läs hela svaret
    • kristian

      Kriminaltekniker utbildning?

      Hej! Jag går nu på samhälle med inriktning media och har blivit intresserad av att bli kriminaltekniker. Har inte tänkt att byta inriktning till beteende men undrar ändå om jag ändå kan bli kriminaltekniker i framtiden. Vilken utbildning krävs till det? Måste man verkligen bli polis först för...

      Julia: :  Det är poliser, kemister eller biologer som har en chans att komma in på kriminaltekniker-utbildning. NFC, nationell forensisk centrum, erbjuder en ettårig kriminalteknisk grundutbildning... Läs hela svaret
    • Hannah

      Bli mäklare genom sambet?

      Jag fick lite smått panik nyss för kom på mig att min dröm är verkligen att bli någon typ av mäklare. Jag börjar gymnasiet i höst och den linjen jag valt är samhälle beteende och jag hade ekonomi som val 2. Nu i efterhand känns det som jag behövt gå ekonomi eller går det ändå om jag går sambet??...

      Melina: : Hej Hannah! Är det fastighetsmäklare som du tänker på?För att bli behörig till fastighetsmäklarprogrammet på högskolan är Grundläggande behörighet + Matematik 3,... Läs hela svaret
    • said

      Samhälle vilket, inr ska man välja ?

      Hej! Jag har kommit in samhälle programmet och har ingen stor aning om programmet eftersom jag hoppade av natur tidigare på något orsak men har också valt natur och teknik i min gymnasiet först och andra val men kom inte in. Det finns bara samhällsprogrammetoch jag undrar vilket inriktning...

      Daniel: : Hej Said, om Samhällsvetenskapsprogrammet och mycket annat nyttigt om studier på gymnasiet  kan du läsa på www.gymnasieguiden.se och här>> är snabblänk. SA har tre... Läs hela svaret
    • Ellen

      Inrikting i tvåan? (Samhällsvetenskapliga programmet)?

      Jag vill gärna bli förskolelärare (dagisfröken) när jag gått ut (och gått klar universitet), just nu går jag då samhällsvetenskapliga programmet. Men min fråga är då om jag kan välja inriktning SAM istället för Beteendevetenskap och ändå få en utbildning till det jag vill?

      Liselotte: : Hej Ellen, För att bli Förskollärare måste man läsa förskollärarprogrammet på högskolenivå i 3,5 år = 210 högskolepoäng och för... Läs hela svaret
    • Kamron

      Moderna språk i sam/beteende?

      Hej! Jag planerar att läsa SAM/BETEENDE nu när jag ska välja ett program till gymnasiet och undrar om man måste läsa moderna språk på den linjen eller om man kan byta bort den mot ett annat ämne? Jag är inte jätteintresserad av ämnet och skulle mer än gärna vilja byta till något jag...

      Anna: : Hej Kamron, på Samhällsvetenskapsprogrammet, alla inriktningar, är 200 poäng Moderna språk - Obligatoriska, dvs utan betyg i 2 kurser "moderna språk" uppfyller man inte kraven för... Läs hela svaret
    • Cleo

      Kan man läsa till jurist/advokat om man går på sam-beteende?

      Jag ska söka in på sam-beteende och jag undrar om jag kan bli advokat eller jurist då? Eller måste jag gå ekonomi-juridik?

      Julia: : Hej Cleo, man behöver inte nödvändigtvis gå Ekonomi, inriktning Juridik - om man efter gymnasiet vill utbilda sig inom juridik. men det är kanske kuI att börja... Läs hela svaret
    • Alle

      Hur blir man till Socionom?

      Hej, jag är 16 år och håller på läsa klart första året på samhällsvetenskapsprogrammet. Inför nästa år har jag valt inriktningen Beteendevetenskap då jag vill jobba med människor i framtiden, förhoppningsvis som Socionom eller liknande. Min fråga lyder: vilken slags eftergymnasial utbildning...

      Anna: : Hej Alle! Brendan har alldeles rätt! Du fick redan ett jättebra och helt korrekt svar från Brendan! Önskar dig lycka till med dina studier! ANNA
    • Victoria

      Bästa linjen för att sedan kunna bli lärare eller korrekturläsare?

      Jag vill helst bli lärare, korrekturläsare eller författare senare i livet. Vilket program borde jag då gå? Funderar på SamBet eller SamMedia men vad kan men utbilda sig till, förutom dem tidigare nämnda jobben, ifall man går den linjen?

      Lena: : Hejsan, kul att du har koll på några yrken som du kan tänka dig! Sam/media kan ju vara extra intressant för dig eftersom man har kurser inom media men även inom skrivandet. Jag tänker även... Läs hela svaret
    • mariam

      hur många ämnen har man i linjen sam/beteende?

      Hej, jag ska börja första ring, linejen sam beteendeskap. Undrar om man måste själv köpa saker som tex pennor skrivhäften m.m? Isåfall vad rekommenderar ni att man ska köpa och hur mycket av alla grejer man ska köpa? Vet ni också hur många ämnen man har i den linjen? Tack!

      Lena: : Hejsan, det kan nog se lite olika ut på olika skolor - vissa ger skrivhäften och pennor andra ger skrivhäften men inga pennor. Du bör nog kontakta gymnasiet och fråga så du vet vad som gäller för just dig. ... Läs hela svaret
    • R

      Vad kan man bli av sambeteende programmet?

      Hej, jag går sambeteendevetenskap, planen var att bli psykolog eller socionom. Men jag tror inte att jag kommer att ha tillräckligt med poäng för att plugga vidare sedan eftersom att psykologi speciellt är svårt att komma in på. Jag har ett år kvar nu och är osäker på min framtid, hur ska jag...

      Lena: : Hejsan, ja, det finns så otroligt mycket du kan välja inom högskolan utifrån ett samhällsvetenskapligt program så några exakta uppgifter på vad du kan plugga finns det inte plats för att rada upp här. Men du kan... Läs hela svaret
    • Jasmine

      Hur vet man vilken skola man ska välja?

      Jag har verkligen ångest! Jag pendlar mellan ekonomi/juridik, ekonomi/ekonomi och sam/beteende. Jag tycker beteende låter sjukt intressant men det gör ekonomi med. Är det mycket företags ekonomi på ekonomi/ekonomi och i så fall vad innebär det? Skola har jag heller ingen aning om vilket jag vill...

      Fråga: : Ja, jag förstår att du känner dig stressad. Å andra sidan verkar ju båda utbildningarna passa dig eftersom du verkar intresserad av både beteendevetenskap och ekonomi. Så vad du än väljer kanske det blir bra. I... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga