Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'sam' (32 st.)

    • Klaris

      Natur eller sam?

      Hej! Jag har alltid varit mellan sam och natur. Jag gillar kemi och biologi, hatar fysik och klarar av matten bra. Jag tycker det är askul att resonera och debattera inom sam ämnen också. Men jag har verkligen ingen aning vad jag ska välja. Det som är positivt...

      Milla : : Hej!Jag förstår att det är svårt att välja mellan "natur" och "sam", särskilt när du har intressen och färdigheter som passar för båda programmen. Här är... Läs hela svaret
    • Elev

      Får man meritpoäng från Moderna språk 3 om man går samhällslinjen?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet och tar sambeteende. Planerar på att bli psykolog sen, efter gymnasiet, vilket är typ ganska svårt med värsta höga meriten. Därför tänkte jag försöka få de där extra...

      Mikael: : Hej Ava,på SA är två kurser i ämnet Moderna språk eller Modersmål - obligatoriska. Många elever på SA läser moderna språk 1 och... Läs hela svaret
    • Astrid

      kan man bli läkare utan att behöva gå natur?

      jag undrar om man måste gå natur för att kunna bli läkare? man kan inte gå något helt olikt, men om man kan gå tex sam och senare läsa till de natur kunskaper man behöver?

      Anna: : Hej Astrid, jo, det bår bra att läsa ett valfritt program på gymnasiet och - på sikt - komma in på läkarprogrammet; kompletteringar kommer behövas, dock. Du skriver exempel... Läs hela svaret
    • Emelie

      Kan jag gå ett yrkesprogram och bli vad jag vill senare?

      Jag är en tjej som ska börja gymnasiet nästa termin, men jag kan inte bestämma mig för vilken linje jag vill gå! De två linjer jag är intresserad av är Frisör och Sam-Beteende. Jag har nu 270 i merit. Jag vill gå frisör linjen för jag tycker att det är kul att få jobba praktiskt och är väldigt...

      Julia: : Hej Emelie, du är inte "fast som frisör" och du behöver inte jobba som frisör >>, över huvudet taget. Det finns exempel på att f d elever på inriktningen Frisör (Hantverksprogrammet) jobbar med någonting helt annat, än som frisör.
    • Erik

      Är detta möjligt?

      Hej!, jag går samhällslinjen men jag är väldigt intresserad av arkitektur och jag undrar om det är möjligt att man går klart samhällskursen och senare blir arkitekt. Måste man i så fall tappa ett helt år för extra kurser? Mvh Lars

      Mikael: : Försök läsa matte 3 och naturkunskap 2; det är de två kurser som inte ingår i Samhällsvet programmet men som krävs för behörighet till arkitektutbildningar och om det inte på din... Läs hela svaret
    • Herman

      Hur blir man behörig till Yrkeshögskola?

      Hej jag undrar om det är möjligt att bli Elektronikingenjör, automationingenjör eller IT-säkerhets tekniker och plugga dem utbildningarna på Yrkeshögskolan även om man har gått Samhälle? Är det möjligt att bli behörig så man kan söka dem utbildningarna trotts att man gått Samhäll istället för El...

      Anna: : Hej Herman, se gärna på vad utbildningar på Yrkeshögskola ställer för Behörighetskrav; https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor... Läs hela svaret
    • Moa

      Samtalsterapeut/ Psykolog / Socciono eller Kurator?

      Jag funderar på att välja Samhälscetenskaps programmet men vad har dessa olika yrken för innebörd: socionom/kurator/ psykolog/samtalsterapeut. Jag är intresserad av beteendevetenskap, människan och hjärnan. Jag är också intresserad av barn och ungdomar. Tex från födseln till tonåren och alla...

      Peter: : Hej Moa, du skriver om att du har "gymnasiefeber", och du är långt ifrån ensam om det. Jättemånga ungdomar av de som väljer till gymnasiet är osäkra ang.sina val och... Läs hela svaret
    • Anonym

      Gymnasie val, Natur eller Sam??

      Hej! Jag är en 15 årig tjej som nu går i årskurs 9, så gymnasiet närmar sig för mig. I 8an hade jag 6F, inte för att ämnena var svåra utan för att jag helt enkelt inte brydde mig. Har lyckligtvis höjt alla till D och C....

      Anna: : Hejsan, det är bra att du har syskon som kan hjäIpa tiII med Iäxorna! Du har fIera oIika frågor: - om matten är svår på Naturvetenskapsprogrammet? och - om man måste ha... Läs hela svaret
    • Ellen

      Inrikting i tvåan? (Samhällsvetenskapliga programmet)?

      Jag vill gärna bli förskolelärare (dagisfröken) när jag gått ut (och gått klar universitet), just nu går jag då samhällsvetenskapliga programmet. Men min fråga är då om jag kan välja inriktning SAM istället för Beteendevetenskap och ändå få en utbildning till det jag vill?

      Liselotte: : Hej Ellen, För att bli Förskollärare måste man läsa förskollärarprogrammet på högskolenivå i 3,5 år = 210 högskolepoäng och för... Läs hela svaret
    • Johan

      Bli polis på Sam i inriktning mot Samhällsvetnskap??

      Hej jag undrar ifall man kan bli polis i samhällsvetenskapsprogrammet i inriktning mot Samhällsvetenskap? Finns visst två stycken inriktningar? Spelar det någon roll ifall man vill bli polis ifall man har gått Beteende-vetenskap inriktningen eller Samhällsvetenskap ? tacksam för svar! Mvh

      Anna: : Hej Johan! Det spelar ingen roll vilken inriktnig på Samhällsvetenskapsprogrammet man går, om man vill bli polis. Det går även att läsa på andra program som t.ex... Läs hela svaret
    • Nima

      Vill bli jurist/advokat, men gillar SO-ämnen mer och går hellre sam?

      Hej, Jag har under lång tid nu velat bli jurist/advokat i framtiden, det är något som jag är mycket intresserad i. Problemet är att av vad jag hör så behöver man gå EK>Juridik för att kunna bli jurist. Om det nu är så att det är lungt att gå sam och fortfarande bli jurist, vad skulle du ni...

      Mikael: : Hej Nima, för behörighet till Juristprogrammet behöver man grundläggande behörighet + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Uppnå... Läs hela svaret
    • Agnes

      Finns det några aktiva yrken?

      Hej! Jag tycker väldigt mycket om att röra på mig och gillar att sporta. Men jag vill inte satsa på min idrott på det sättet. Finns det något yrke där man rör på sig/är aktiv etc., alltså inte kontorsarbete? Har bra betyg, om man får säga det själv och funderat på att gå sam/hum på gymnasiet.

      Mikael: : Kan lärare i idrott och hälsa vara ngt som passar dig? Andra yrken där man rör på sig ganska mycket är förskollärare>>, trädgårdsmästare>>, ... Läs hela svaret
    • Lisa

      Rätt gymnasieval?

      Hej! Jag går sista terminen i årskurs 9 och väntar just nu på resultaten från den första gymnasieansökan och nu när är det inte långt kvar. Detta har fått mig att tvivla på mitt val. I framtiden skulle jag jättegärna vilja plugga vidare till sjuksköterska och jag undrar om jag gjorde rätt val...

      Anna: : Hej Lisa! Du vill bli sjuksköterska. Om du blir behörig att söka till sjuksköterskeprogrammet blir du samtidigt behörig att söka utbildningar som leder till att man kan jobba som... Läs hela svaret
    • Ellika

      Vad är skillnaden mellan teater och samhällsprogramme?

      Hej! Jag är intresserad av teater, men också politik och sam-ämnena så därför tänker jag gå antingen sam eller teater. Jag undrar vad det är för skillnad på dessa och vad man måste lägga till för att de ska få samma behörighet? Kan man läsa moderna språk på teater också? Och spelar det någon...

      Mikael: : Hej Ellika! Både Estetiska programmet och Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande. Dock är det viss skillnad. Du kan se vilka kurser som läses på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga