Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'teckenspråk' (13 st.)
-
Språk på gymnasiet?
Hej!
Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...
Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret -
Vad borde jag studera till högskolan?
Hej! Jag är lite orsaker på hur jag vill fortsätta mina studier efter jag blir klar med komvux. Jag är 23 år gammal och är osäker om det värt det att studera utbildningen teckenspråkprogrammet innan jag studerar till grundskollärare och sen...
Hej,så länge det inte ges jobbgaranti finns alltid chans (eller snarare risk) att gå arbetslös. Att ge någon garanti på att du får jobb efter din utbildning kan jag tyvärr... Läs hela svaret -
Svenskt teckenspråk för hörande 5?
Hej, jag vill läsa svenskt teckenspråk för hörande 5 efter gymnasiet men jag hittar ingen sånt kurs någonstans. Jag har sökt överallt men hittar inget. Vad ska jag göra?
Hej Ebba,gymnasiala kurser läser man efter gymnasiet på komvux i den kommunen där man är folkbokförd eller om komvux i din kommun beslutar om att köpa en kurs till dig, vilket sker... Läs hela svaret -
Kan man ha Teckenspråk 3 med i sin examen utan Teckenspråk 1?
Hej, jag läser just nu upp en hel gymnasieexamen på Komvux och hade en fråga angående Svenskt teckenspråk för hörande. Om jag fattat rätt så ger ju Svenskt teckenspråk för hörande 3 och 4 meritpoäng på samma...
Hej M!Jag ser inga hinder i att i examensbevis ha betyg i Teckenspråk 3 och 4 utan att ha betygen i de lägre kurserna i samma ämne. Men det är rektor på komvux som kommer... Läs hela svaret -
Merit i teckenspråk?
läste att man får merit i teckenspråk, jag har har läst Svenskt teckenspråk för hörande 1 och 2. men får man merit i dem, kunde inte läsa 3 eller 4 på min skola. så får man merit i dessa 2 kurser eller gäller det endast 3...
Hej Jessica,meritpoäng för moderna språk (och Teckenspråk för hörande är numera jämställt med moderna språk) gäller, som regel, från steg 3.Se gärna info på... Läs hela svaret -
Vart kan man vända sig ifall gymnasiet inte erbjuder en kurs?
Hej! Jag undrade vad man kan göra ifall ens gymnasium inte erbjuder en specifik kurs. Jag vill läsa Teckenspråk 1 men mitt gymnasium erbjuder inte den kursen och jag kan inte gå på komvux då jag är under 20. Vilka andra möjligheter finns det ifall jag vill läsa den kursen?
Hej igen,jag tycker du fick bra (rätt) svar från Melina. Så är det: tyvärr är det mycket svårt att lösa - i alla fall om man vill läsa gratis och... Läs hela svaret -
Var finns Teckenspråk ?
Hej! Vilka gymnasium erbjuder teckenspråk istället för dom vanliga b-språken???
Hej Jozephina, vi har gjort en sammanställning över de gymnasieskolor där det enligt våra uppgifter kommer att erbjudas Teckenspråk för hörande från hösten 2107. Dock kan vi inte lova att... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan folkhögskola, högskola, och universitet?
Jag undrar eftersom på vissa kurser/riktningar där det står att man kan studera språket i folkhögskola eller universitet...
Hej Miriam! Högskola och Universitet i Sverige är i princip samma sak. Läs på den här sidan. Alla högskoleutbildningar som finns på... Läs hela svaret -
Vad ska jag studera i gymnasiet, vård och omsorg eller teater?
Hej! Jag har haft kontakt med en av era vägledare, och pratat om yrket som sjukhus clown! Vi har pratat om att plugga vård och omsorg, och psykologi. Nu är det så att jag undrar vilket jag ska plugga i gymnasiet och universitet. Vård och omsorg med teckenspråk som moderna språk eller, välja...
Hej Miriam! Bra att du vet vad du vill, att du har ett tydligt mål! För att jobba som skådespelare behöver man inte nödvändigtvis ha högskoleutbildning.... Läs hela svaret -
På vilket gymnasium kan jag studera teckenspråk, teater?
Hej! Jag undrar alltså var jag kan studera till att bli skådespelare, och sjukhus clown. Eller kunna ta extra kurser utanför linjen "samhälle" på gymnasiet! Jag vill gärna lära mig teckenspråk för att kunna hjälpa hörselskadade barn med diagnoser på sjukhus, och skapa glädje. Därför vill jag bli...
Hej Miriam! Så roligt att du vill lära dig teckenspråk och jobba som sjukhusclown! Jag ser att du är 14 år, undrar om du läser i åk8 nu eller i åk9 - dvs om... Läs hela svaret -
Hur blir man tolk?
Hejsan. Jag tog studenten för två år sen och har sedan dess jobbat med funktionshindrade. Då har jag fått upp ögonen för teckenspråk och skall nu börja läsa teckenspråk steg 1 på komvux. Jag undrar dock hur man blir teckenspråkstolk ? Och om det finns gott om jobb för det? Finns det några...
Hej Sara! Det kommer alltid att finnas behov av att använda sig av teckenspråkstolkar - men extremt svårt att svara på i vilken omfattning som jobben kommer att finnas. Det är svårt att få... Läs hela svaret -
Kan man söka gymnasiet vid 19 och halv år eller man måste söka Komvux?
......
Hej Said! Jag ger dig nu ett kort svar och återkommer sen med ett längre svar, när jag har samrått med kollegorna, OK? :) Angående ålder för... Läs hela svaret -
Krävs en tolkutbildning för att arbeta med teckenspråk?
Jag går första året på naturprogrammet, och mina betyg har hittills varit mycket bra. Jag är fortfarande inte säker på vad jag vill göra, men jag har börjat luta åt läkaryrket och har även intresserat mig för teckenspråk. Med anledning av detta har jag börjat fundera på att eventuellt läsa någon...
Hej Ellinor! Jag undrar om du har förkunskaper i Teckenspråk för hörande eller om du är nybörjare? Utbildning till Teckenspråktolk är en så kallad EGY - Eftergymnasial yrkesutbildning, se på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga