Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31963 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'läsa på heltid' (9 st.)
-
Tillvägagångssätt för betyg inför Ingenjörsutbildning?
Hejsan! Jag gick yrkesprogram på gymnasiet för ca 7år sedan och kom ut med fullständiga betyg, däremot gick jag aldrig högskoleförberedande. Nu står jag här och har blivit sugen på att ta nästa steg och utbilda mig till ingenjör,...
Hejsan,om du vill utbilda dig till Högskoleingenjör då stämmer det att du behöver uppnå grundläggande behörighet + fysik1a+2, Kemi 1 och Matte 3c men... Läs hela svaret -
Prövningstillfällen och behörighet?
Hej. Jag har bestämt mig för att läsa socionomprogrammet, dock saknar jag behörighet i matte2. Jag tycker även att beteendevetenskapliga programmet är intressant men läser man på lite så verkar det vara klokast att plugga till socionom. Jag vill...
Hej,du skriver om att du saknar behörighet i matte 2; det tolkar som att antingen har du inte läst matematik 2a, eller 2b eller 2c eller så har du läst en av de kurserna och fick... Läs hela svaret -
Betyg om man går om ett år på gymnasiet?
Hej, om man tex har gått år 1 på gymnasiet och fått betyg i tex svenska 1 och eng 5 men väljer att gå om år 1 pga man tex byter linje, sparas då betygen från föregående år automatiskt någonstans eller måste jag...
Hej Adam,satta betyg gäller tillsvidare och man behöver inte läsa om en kurs i vilken men redan har godkända betyg men många elever väljer ändå läsa om vissa kurser pga de... Läs hela svaret -
Fysik 1a ellr direkt in på fysik 2?
Hej! Tar examen i vår och behöver behörighet i fysik 2. Har redan goda kunskaper i fysik 1 men har inte läst den kursen. Jag undrar vad som vore det bästa valet. Antingen göra prövning i fysik 2 ( och få E) efter examen eftersom jag har råd med...
Hej Josef,som reglerna är idag, så kommer inte fysik1a betyget räknas in, utan endast fysik2 pga precis som du själv skriver är det ju fysik2 som krävs för särskild... Läs hela svaret -
Läsa om en kurs på komvux?
Hej Jag undrar om hur många gånger man får läsa om en kurs på komvux? Får man läsa om en kurs där man har redan fått F? Mvh
Det kan bero på vad det är för en kurs och varför man vill läsa den ... prata med personal på komvux om det. Du kan också ringa skolverket på 08-52733200 och förklara vad som hände och ställa din fråga. -
Läsa samma kurser igen om man går om?
Jag känner att jag kanske vill gå om årskurs 1 på gymnasiet. Anledningen till detta är för att jag har strulat till det ända sen jag började. Jag har varit osäker från början vad jag vill läsa och jag har bytt linjer och skolor 3 gånger. Det skulle kännas skönt att börja om från ruta 1 igen...
Hej Maria! Betyg som du får gäller framöver. Och du behöver därför inte läsa samma kurser en gång till, utan kan ta med de "gamla betyg" in i Examensbevis från ett Nytt... Läs hela svaret -
Kan jag hoppa av ett utökat individuellt val?
Hej! Jag går Estetiska linjen inriktning Musik i första ring. Jag läser alla ämnen som är standard för mina klasskamrater, förutom litet speciella planer med matte och individuella val. Min poängplan kräver två individuella val i varje årskursen men ger den som vill utrymme för att läsa fler...
Hej Albin! Det är jättebra att du har höga ambitioner och valt extra kurser att läsa & att din skola kunde ge dig möjlighet att läsa dem. Det finns regler som säger att alla påbörjade kurser på gymnasiet bör... Läs hela svaret -
Måste jag läsa om kurserna?
hejsan jag går nu i 2an på ekonomi programmet tanken är att nästa höst så ska jag börja 3an men, nu så har jag verkligen känt att det här med ekonomi är inget jag vill hålla på med, så jag har pratat med vårdnadshavare om att jag vill byta, min mamma stöttar mig i detta men jag undrar om detta...
Hejsan! Du måste inte läsa de kurser i vilka du redan har godkända betyg, men om du vill ha rätt till Studiebidraget från CSN måste du läsa på HELTID. Om du inte läser på heltid, kan du inte få Studiebidraget och då blir det... Läs hela svaret -
Tenta av moderna språk?
Hej jag går andra året på gymnasiet på naturvetenskapliga programmet. Jag har läst spanska sen 7:an och aldrig haft några problem med det. Så när vi skulle välja ett individuellt val trodde jag att spanska 4 skulle va bra eftersom man får ett meritpoäng. Jag har nu gått ca 8 veckor med spanska...
Hej Wilma! Det bästa alternativet för dig är, enligt min mening, att stanna kvar i kursen, följa undervisningen och försöka få så högt betyg som möjligt, men E räcker för att du får 1.0 i merit (och det höjer konkurrensvärde på dina... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga