Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32167 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'underkänt matematik' (7 st.)
-
Har jag chans att söka in i ett nationellt program?
Jag har blivit underkänt i matte för höstterminen men jag försöker plugga upp det så att jag blir godkänd i mina slutbetyg. Jag vet att jag söker in på gymnasiet med mina betyg från höstterminen och med tanke på att jag är...
Hej,antagning till gymnasiet görs på de betygen som kommer ingå i ditt Slutbetyg från grundskolan. Vad gäller ämnet matematik så gäller det betyget du får i... Läs hela svaret -
Underkänd på komvux?
Hej! Jag läser just nu en mattekurs på komvux för att jag tänkte söka högskola. Men har ändrat bana och tänkte nu söka en linje där matte inte är ett krav för att komma in. Har jag sämre chans att bli antagen om jag har...
Hej Veronica,om du redan utan mattekursen är behörig, och får F i en mattekurs - borde inte det påverka dina chanser att komma in på en högskoleutbildning.Däremot tänker jag på... Läs hela svaret -
F i matte 2b, hur kan jag få godkänt betyg i ämnet?
Hej! Jag går samhäll - beteende tredje året. Jag kommer med största trolighet få F i matte 2b men kommer få min gymnasieexamen då det är det enda ämnet jag har F i och mitt gymnasiearbete ser bra ut. Jag behöver dock betyg i matte 2b för att söka vidare till den högskoleutbildning jag...
Hej Saga,du kan efter gymnasiet försöka få betyg i Matematik 2a (som är en lite lättare kurs, än 2b, men som också ger behörighet till de flesta utbildningar som... Läs hela svaret -
Hur många underkända matteprov får man ha?
Hejsan! Jag går ettan på Ekonomiprogrammet och just nu har jag fått två F på matteprov. Första provet fick jag F på, nästa fick jag godkänt på, men nu har jag fått F igen. Jag undrar hur nära jag är att få F i hela kursen? Min bror går tvåan och han läser om kursen och jag vill verkligen...
Hej Ahmed, det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Det är endast din lärare i matematik som kan svara på din fråga om hur stora chanser du har att få godkänt... Läs hela svaret -
Kommer jag ta studenten?
Hej! Jag går Estet linje-Dans, tredje året och har fått F på Matte 2b. I 1an hade jag matte 1b då jag fick godkänd , i 2an läste jag psykologi (IV val) som jag fick också godkänd där och nu i 3an fick jag på F på matte NP (som IV val) . Så frågade jag lärare om det är slutbetyg och hon sa att...
Hej Christina, det är givetvis mycket tråkigt att få F betyg. Men om du har godkända betyg i alla andra kurser och får F endast i Matematik 2b, då uppfyller du kraven för Examensbevis>>.... Läs hela svaret -
Vad krävs för att man ska bli tvungen att gå om ett år?
Hej, Jag läser just nu ma1c och Ma2c i ettan, men jag håller på att få underkänt. Om jag inte lyckas få ett E i matte kommer jag behöva gå om ettan då?
Hej Angelica, det är ganska ovanligt att en elev går om en årskurs på gymnasiet pga icke-godkända betyg. Allt som oftast får man fortsätta läsa vidare,... Läs hela svaret -
Examensbevis från Komvux?
Hej! Jag har F i matte 1b och går i tredje ring och har inte hunnit ta igen den matten sedan första ring. Kommer jag fortfarande kunna ta studenten och springa ut med med mina vänner? (Jag lider av depression och har för närvarande väldigt svårt att ta igen matematiken samtidigt som de övriga...
Hej, Laura! Ja, du kan komma in på högskola/universitet - bland annat på Sjuksköterskeutbildningen, med Examensbevis från komvux. Att springa ut i slutet av åk3, kan alla elever göra, som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga