Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32119 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'söka om till år1 på gymnasiet' (9 st.)
-
Natur eller sam?
Hej! Jag har alltid varit mellan sam och natur. Jag gillar kemi och biologi, hatar fysik och klarar av matten bra. Jag tycker det är askul att resonera och debattera inom sam ämnen också. Men jag har verkligen ingen aning vad jag ska välja. Det som är positivt...
Hej!Jag förstår att det är svårt att välja mellan "natur" och "sam", särskilt när du har intressen och färdigheter som passar för båda programmen. Här är... Läs hela svaret -
Hur fungerar det att byta gymnasium efter första terminen?
Hej, Jag undrar ifall det är möjligt att byta gymnasium till vårterminen i ettan? (Samma linje och samma kurser). Jag vet att det krävs en ledig plats, men kan jag byta ifall att det finns? Antar att det är mycket upp till skolan? Tänker mest på vad som...
Hej,jag tror tyvärr att det är mer eller mindre omöjligt att byta gymnasieskola mitt i läsåret. Gymnasieskolorna tycker det är besvärligt att ta in en ny elev mitt... Läs hela svaret -
natur till teknik??
Hej, jag går på natur nu och det är knappt en månad kvar tills första läsår tar slut; jag har känt under denna året att natur är inte min sak, det började jag känna i slutet och när jag verkligen visste att arkitekt är...
Hej,jag råder dig lägga in en ansökan till år1 på TE via gymnasieantagningen. Förhoppningsvis är det inte för sent ännu... i flera län kan man t o m 15 maj göra gymnasieansökan... Läs hela svaret -
Sabbatsår i gymnasiet?
Hej, mår inte så jättebra nu och känner verkligen ingen motivation till något eller skolan längre. Vill egentligen byta skola men kan inte pga mina betyg. Så jag undrar om man man ta ett sabbatsår nu i mars fram tills efter sommaren när jag...
Hej Frida!det finns egentligen inga regler kring sabbatsår i gymnasiet mer än att en elev har rätt att behålla sin gymnasieplats om hen åker utomlands för att studera där; och att vem som helst... Läs hela svaret -
Omklass om man vill byta linje och skola?
Hej! Jag går i 1an och ska börja i 2an i augusti och jag vill byta skola och linje. Jag undrar om jag måste ta omklass för det.
Hej H!om en elev går på andra program än Samhällsvetenskaps- eller Humanistiska, då är skillnaden mot Ekonomiprogrammet för stor för att kunna med betygen från... Läs hela svaret -
Kan jag bli något annat?
Hej Jag går snart ut andra året på frisörutbildningen och känner nu att jag inte vill jobba som frisör när jag kommer ut. Jag vill inte göra delprovet eller lägga tiden som krävs för gesällprovet då jag ändå...
Hej!Jag tycker du kan gott genomföra alla uppgifter och försöka göra ditt bästa, om du väljer att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning även nästa läsår.För... Läs hela svaret -
Musik utanför skolan?
Hej! Jag går första året på gymnasiet och jag märkte nyss att jag vill börja med musik. Jag har alltid gillat att sjunga men tänkte inte alls på musik vid valet, nu vill jag VERKLIGEN fortsätta/ börja med musik. Min gymnasium är...
Hej Ene,en annan gymnaseiskola, där du inte är elev kommer svara dig att de ej kan ta in dig och ge dig undervisning (det är en ekonomisk fråga och även en "försäkrings"-fråga). Som elev... Läs hela svaret -
Byta från högskoleförberedande program till yrkesprogram?
Hej, Jag läser Natur-Natur och har läst första ring. Jag har länge funderat på vad jag vill bli och nu börjar jag inse att det kanske är att bli snickare. Därmed så tog jag ett sabats år nu när jag egentligen skulle gå andra...
Hej Uriel; fram till och med det året du fyller 19 år får du söka till år1 på gymnasiet; sedan är det - att söka till Komvux. Från det året du... Läs hela svaret -
går det att söka om till gymnasiet till nästa läsår?
Min dotter har kommit in på hästlinjen, men skolan vill helst att hon hoppar av och söker en annan linje då hon inte uppfyller de outtalade kunskapskrav som eleverna förväntas ha då de börjar. Vi är tillbaka på ruta noll och hon vet inte...
Hej Elisabet; till och med det året eleven fyller 19 år får hen söka till år1 på gymnasiet; det finns exempel på att eleverna har börjat på olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga