Evelyn
    Hej!
    Jag fick nu mitt HP-resultat, jag hade kommit in på alla utbildningar till SYV eller förskollärare förra året, oavsett vart jag än sökte. Nu undrar jag (ska söka nästa år) så vilken passar mig bäst. Distans vill jag gå, men vilken av dessa ska jag söka. Finns det bra jobbchanser på båda (eller är någon av dessa bättre). Är väldigt osäker, vill jobba med människor, unga eller gamla, men även veta att jag inte kommer stå utan jobb efter utbildningarna. Förskollärare vet jag har ett bra läge nu, men SYV då? Var säker på förskollärare först, men tvekar nu. Har ni några förslag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Evelyn!

    Det skulle vara roligt att ha dig som kollega! Men för ärlighetens skull måste jag erkänna att det kan inte garanteras att du får jobb efter SYV-utbildningen. Arbetsmarknaden är "i balans" för oss, SYV-are vilket innebär att utbud och efterfråga "matchar varandra", att det är medelsvårt att få jobb.

    För förskollärare är situationen annorlunda och mycket bättre. På många ställen i Sverige "skriker" kommuner efter förskollärare och frågar man på Arbetsförmedlingen, då får man svar att det finns jobb för alla förskollärare; att man som behörig förskollärare får jobb - om inte en tillsvidare anställning på heltid, då i alla fall deltid eller vikariat.

    Du kan se in på http://www.fragasyv.se/info/har-finns-jobben där också Förskollärare nämns bland yrken som det kommer bli stor efterfrågan på om 5-10 år. SYV nämns inte bland yrken som det kommer att bli stor efterfråga på.

    Som du säkert redan har förstått, så menar jag att det finns tydliga tecken på att det blir lättare att få jobb om du utbildar dig till Förskollärare, jämfört med SYV. Alla prognoser pekar på det.

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA