Jessica

    Var hittar jag hur jag kan validera bort olika ämnen inom specialpedagog/pedagog/särskolelärare? Jag har ingen möjlighet att läsa in ämnen som saknas för att bli behörig till lärarutbildning men har gedigen kunskap/erfarenhet och betyg i fristående kurser gentemot detta varför jag tänker att det måste finnas någon väg jag ska kunna gå för att få denna utbildning?

    • Julia : Jag är inte säker att jag förstår din fråga. Vilken utbildning vill du komma in på? Vilket yrke vill du jobba inom sen? Vilken utbildning har du uppnått fram tills nu?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    är det inom det här yrket - https://www.framtid.se/yrke/specialpedagog - som du vill få jobb? eller inom https://www.framtid.se/yrke/sarskolelarare yrke? och var jobbar du idag + vilken tidigare utbildning har du?

    Lärarlegitimationer är det Skolverkets avdelning för legitimationer som svarar för. Det är inte förbjudet att Ansöka om legitimation med vilka meriter som helst, men det är inte säkert man får legitimation. Dock känner vi till att det fanns förut fall då obehöriga lärare fick legitimation pga de har i många år arbetat som obehöriga lärare (alltså gjorde skolverket bedömning att de har de kunskaper som krävs och utfärdade legitimationer).
    Du kan vända dig till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar på de svenska lärosätena ges.
    Varken du själv eller vi här på FRåGA SYV kan "validera bort" någonting, utan du måste vända dig till "rätt instans", så att säga.
    Vänligen
    Julia syv

    Du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar. De kan ta in obehöriga. Därför rekommenderar vi söka till alla de olika yrkesögskoleutbildningar som man är intresserad av, även om man inte är behörig till dem. Hela utbudet - var god se www.yhguiden.se
    Några exempel på yh-utbidlningar:
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsvariationer
    utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    nackademin/lararassistent-nackademin-stockholm
    nackademin/lararassistent-nackademin-jonkoping
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona

    • :

      Ja precis, idag arbetar jag inom sjukvården men har läst specialpedagogik 1 och 2. Har inte full gymnasiekompetens men utbildad undersköterska med inriktning funktionshinder samt många fler fristående kurser. Jag tänker att alla kurser jag har borde kunna räknas som validerbart på något sätt? Finns det något sätt att kunna få arbeta som specialpedagog utan att ha den långa utbildningen som jag inte är behörig till?

    • : Jo men det är ju där jag fastnar, att jag inte vet var jag ska vända mig för att få rätt svar gällande detta med validering
    • Julia : När det är lärarbrist, anställer rektorer (i alla fall på AVA, allmän visstidsanställning eller "vik", vikariat) - "vem som helst", alltså utan rätt behörighet. Att få fastanställning som obehörig lärare är svårare, kanske inte ens möjligt. Du skriver att du inte har gymnasiekompetens, om jag förstår dig rätt. Vill du komma in på lärarutbildningen och frågar om "validering" ska ge dig gymnasiekompetens för att kunna komma in på lärarutbildningen? Eller vill du få jobb utan lärarexamen? Exakt var och i vilken roll vill du jobba?
    • Julia : Specialpedagogik 1 och 2 som du nämner i din kommentar, är det gymnasiala kurser du läste?
    • Julia :

      Du får gärna kika även på yrkeshögskoleutbildningar, de kan ta in obehöriga sökande. T.ex Lärarassistent-inriktning-integration-och-specialpedagogik-varmdo som är en distansutbildning på ca 1 år.
      Jag har nu i utökning av mitt tidigare svar givit några exempel på yh, där det - enligt vår info - finns lediga platser (uppgift från maj 2020).

    • Julia :

      ang.din kommentar om "validering". Du kan kanske ansöka om legitimation hos Skolverket, men jag tror du får avslag pga du inte har lärarexamen och inte har mångårig erfarenhet av att jobba som lärare. ... Rektors bedömning gäller om du söker jobb som obehörig lärare. Då gör hen en sådan validering och kommer fram till om du kan eller inte kan få jobet. Se också info på arbetsformedlingen.se/validering

    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man utan fullständig gymnasial utbildning vill komma in på högskola, så finns det idag möjlighet att söka på "reell kompetens": 3 års arbetslivserfarenhet + ett antal godkända betyg från gymnasiala kurser. För konkurrens måste man i så fal göra högskoleprovet. Info om det finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg
    På så sätt slipper du i alla fall lägga flera terminer på att komplettera på gymnasial nivå. Men sedan tar det minst 3 år på heltid för att kunna ta ut lärarexamen, ofta längre tid.
    ***
     I brist på behöriga - kan obehöriga få anställning. Ansvar för bedömning ligger hos de som anställer (i praktiken hos rektorn) - detta om du söker anställning inom skolväsendet.

    Kortare och mer praktiska utbildningar som också kan ta in obehöriga finns inom yrkeshögskola. Tyvärr kan man inte bli behörig lärare genom studier på en yrkeshögskola, men man kan bli lärarassistent, stödpedagog eller behandlingsassistent/behandlinspedagog.
    Jag vill också påminna om att det på skolorna finns även andra personalkategorier, som t.ex skolvärdinna, utbildningsadministratör, studiecoach, elevassistent - men det kan tyvärr bli rätt så svårt att få sådana jobb (då rektor kan på de tjänsterna anställa med vilken tidigare utbildning som helst, så sökanden brukar vara många till de få tjänster som det annonseras om).