Kevin
    Socionomutbildningen är en populär utbildning som är väldigt svår att komma in på.(Jag kommer dock in utan problem). Men när man läser trådar på flashback om vilken status olika yrken har så skriver många att en socionom har samma status som en städerska då vem som helst med hur låg intelligens som helst kan arbeta som det. I Linköping där jag bor krävdes det 19.1 i betygssnitt förra året för att ens kunna komma in så det är knappast en utbildning för korkade personer. Jag läste någon som skrev att socionomer var högskolans absoluta bottenskrap. Varför är det så att jag får samma status som socionom efter en 3,5 år lång utbildning på högskolan som jag skulle få på att städa eller tömma sopor. Är det enbart den låga lönen som gör att socionomers status är så låg?

    Jag funderar på att utbilda mig till socionom, men har 20.5 i betygssnitt och jag vill inte att folk ska tro att jag är korkad eller se ner på mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,

    vad folk skriver på olika sidor på Internet ska man ta med "en nypa salt" :).

    Det är kanske någon som har en åsikt, och så hänger flera andra "på"...

    Socionom är en mycket "bred utbildning" på det sättet att det finns många olika möjligheter efter det att man har utbildad sig till Socionom

    Exempel: man kan sikta på att bli Kurator>>, eller Psykoterapeut>> eller Enhetschef-inom-social-omsorg>>

    Direkt efter socionomutbildningen kan man söka påbyggnadsutbildningar eller börja jobba som Socialsekreterare>>

    Du kan också ta kontakt med några Studievägledare som "sitter på" de institutionerna där Socionomutbildning ges. Man kan utbilda sig till socionom på flera (ganska många faktiskt) orter, det finns alltså många platser på utbildningen (sammanlagt) och majoritet av de som läser till socionom är kvinnor. Det kan kanske vara en anledning till varför vissa personer kan tycka att det är lågstatus att läsa till socionom (det är bara min gissning för jag kan inte veta det... :).

    Om du känner att Socionom är rätt för dig, då tycker jag det är bra om du står för det och inte bryr dig om vad "alla andra" tycker. Det är helt omöjligt att se till att alla ska tycka att allt som du gör är rätt (i deras ögon). Du lever ditt liv för dig och ska göra det som är rätt för dig. Vad de andra tycker om dina val - är faktiskt mer "deras problem" eller borde vara det i alla fall.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig att fatta beslut som blir rätt för dig!

    Lycka till och trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar och jag förstår att man kanske ska ta det lite med en nypa salt. Status är inte jätteviktigt men jag vill ha en hyfsad lön och socionom erbjuder tyvärr inte det i nuläget. Ser det ut som att lönerna kommer höjas?
    • Milla : Jättesvårt att svara om hur löneläget kommer att se ut om fyra år. Det tar 3,5 år att läsa till Socionom. Sedan beror det mycket på om man fortsätter läsa vidare och blir t.ex Psykoterapeut eller om man efter några år som Socialsekreterare får en tjänst som Enhetschef. Som Enhetschef har man betydligt mer i lön än en "vanlig socialsekreterare". Sedan är det ofta Individuell lönesättning, där det bl a spelar roll hur duktig man är på att förhandla om sin lön. Det är också olika lönenivåer i olika delar av landet. I Stockholm kan man få flera tusen mer i ingångslön än på en liten ort någonstans "på landsbyggden", men det är också dyrare att leva och bo i Sthm. Något centralt beslut att höja löner för dem som har socionomutbildning, tror jag inte man kan förvänta sig. Det är varje kommun som gör riktlinjer för lönesättning inom sin kommun (om man nu jobbar inom kommunen).