Killen
    Vilka betyg behöver jag ha och hur många poäng är det jag ska ha om jag ska ha flygförarutbildning?
    • Julia : Vill du bli pilot eller vill du komma in på special gymnasieprogram Flygteknik?
    • : Jag vill bli pilot.
    • Julia : Det är på Eftergymnasial nivå som man i Sverige utbildar sig till pilot; det spelar inte så stor roll vilket program man går på gymnasiet - du kommer behöva godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 2 och fysik 1a. Du kan gå valfritt ptogram på gymnasiet och i fall du ej får godkänt i matte 2 och fysik 1a, komplettera i så fall efter gymnasiet ; om du kan gå specialprogrammet Flygteknikutbildning, är det bäst, men kan funka bra även på andra program.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Till pilot eller >>trafikflygare

     utbildar man sig i Sverige på yrkeshögskola som är en eftergymnasial utbildning.

    På gymnasiet kan man läsa på olika program bl a kan man läsa special ptogram flygteknikutbildning; annars kan man läsa på teknikprogrammet eller på naturvet programmet; detta för att godkänt betyg i fysik 1a krävs och fysik läser man på gymnasiet på de tre programmen som jag nämnde ovan.

    Se på vilka gymnasieskolor som FTU, inriktning Flygplan>> finns.

    Svara lite mer konkret om din fråga handlar om att komma in på gymnasiet eller om att söka till yrkeshögskola, pilotutbildning ...