aa
    Finns det gymnasieskolor med över 290 meritpoäng som median och som har utbildningen naturvetenskap inriktning natur so erbjuder en dator eller surfplatta? I så fall, vilka är det?
    • : Hej! Är ingen SYV, men jag tror att det är tyvärr svårt att hitta en sådan sammanställning. Min rekommendation är att du funderar ut vilka städer du kan tänka dig att studera vid, och söka information om varje enskild skola som erbjuder naturvetenskapsprogrammet. Vad gäller antagningspoäng finns dessa att hämta vid antagningsenheterna till skolorna. MVH, Brendan
    • Julia : Tack så mycket Brendan för ett mycket bra svar!
    • SYV-besökare :

      enligt vad jag vet är det just nu (april 2019) så här att på alla kommunala skolor i Stockholm stad får eleverna låna en dator under tiden de studerar på skolan, men det finns ingen möjlighet att köpa ut datorn när man slutar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    många gymnasieskolor erbjuder komma på öppet hus inför Omvalsperioden; då kan du fråga när du är på öppet hus om skolan erbjuder låna dator eller surfplatta; annars så brukar det stå på skolans hemsida om det. Du kan också kontakta skolorna inom det område som du är intresserad av - och ställa just den frågan till skolan.
    Vänligen och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA

    Saga SYV

    Hej;

    för elever på VRG Odenplan > gäller fölajnde:
    elever som inte har en egen dator som de kan använda i skolan kan låna under tiden de går på skolan men det är inte en dator de kan köpa loss och på så sätt behålla. Alla "ettor" får också ett erbjudande om att köpa dator. Det brukar vara några olika modeller i olika prisklasser som de kan köpa.

    Väsby Nya Gymnasium >> har eleverna på de nationella programmen rätt att låna en dator under sin studietid, vilken typ av dator beror på vilket program eleven läser.

    Klara Gymnasium Stockholm Västra >> - eleverna får låna en dator under sina tre år. När de tar studenten har de möjlighet att köpa ut sina datorer till ett billigt pris.

    Fredrika Bremer gymnasiet: elever får låna en Ipad, chrome books eller en dator beroende på vilket program de går och vilket behov de har och de kan köpa loss dem när de slutar.

    Sjölins gymnasium Kungsholmen >> erbjuder följande: skola erbjuder eleverna en dator s.k. Cromebook, under tiden som de är elever på den skolan. Datorn lämnas sen åter till skolan efter tre år, alternativt får eleven köpa loss datorn till ett marknadspris (ca 500 kr brukar det ligga på).

    Kunskapsgymnasiet-globen lånar ut Chromebook men det går inte att köpa ut den när man slutar på gymnasiet.

    • Peter :

      På Järfälla gymnasium - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jarfalla-gymnasium - får man låna dator(Google Chrome), men måste sedan, när man slutade på gymnasiet, lämna tillbaka den.

    • Mikael :

      Tullinge gymnasium >> lånar ut dator: en Chromebook alternativt PC (TE-elever), och när man slutar på skolan, kan man köpa ut den.

    • Julia :

      Värmdö gymnasium > gäller - eleverna får låna en bärbar dator (PC) under sina tre gymnasieår. Det är en dator anpassad för skolarbete. Vill elev köpa loss sin dator sen, brukar de få ett erbjudande om det.