Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej, jag har studieanpassad gång har alla ämnen förutom musik,idrott,fysik,religion och kemi. Jag kommer få godkänt i de andra ämnen det vet jag men matten är jag osäker på. Målet är att ja ska få E på np så...
Milla : :
Hej!Gör ditt bästa och försök få så höga betyg i alla de ämnen du läser, som möjligt. Satsa särskilt på matematik, där du, enligt det du... Läs hela svaret
Hej! Vi bor nära Lund och Malmö, men alltså inte i dessa kommuner. Vårt barn har autism och skulle behöva gå på förstärkt gymnasieprogram (start hösten-25), vilket verkar finns på Latinskolan i Malmö och Polhemsskolan i Lund....
Milla : :
Hej och tack för din fråga!Vi har nu fått ett svar från Planeringssekreteraren Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö stad som lyder:"Hej!Söker man IMA... Läs hela svaret
Hej! Jag har en son som går i 9an nu. Har går på studiecentrum och kommer att behöva gå på IM efter det. IM som finns i Sundsvall är ej inriktad mot Naturvetenskap ( han brinner för Matte och fysik) och IM i området är ikke anpassad. Han...
Milla : :
Hej, en svår fråga att svara på. Svårigheterna är flera: för det första, så är det så att IM_eleverna "hanteras" av den kommunen där de... Läs hela svaret
Jag är 17 år och när jag va 15 så flyttade jag från Sverige till Kenya. När jag flyttade så var det slutet av 8an. Och jag har inte gjort nationella eller börjat på gymnasiet heller. Och jag kommer att komma tillbaka när jag är 18....
Milla : :
Hej,det finns flera olika Introduktionsprogram. Jag vet inte vilket av de programmen som du ska börja läsa och kan därför inte säga någonting om hur din studieplan kommer att... Läs hela svaret
Hej, om elev söker yrkesintroduktion FT, hur går antagning till då? Är det utifrån andra aspekter än meritvärde? Eleven har alltför lågt meritvärde för att konkurrera med övriga sökanden. Eftersom sv ligger på...
Julia: :
Hej Emma!Det är komplicerat och kan ske på olika sätt i olika delar av Sverige. Det finns också olika "typer" av yrkesintroduktion: gruppbaserad yrkesintro och individ.baserad. I... Läs hela svaret
Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan:...
Julia: :
Hej,jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för... Läs hela svaret
Hejsan, Min lillasyster hoppade av HAHAN-programmet nu i höstas pga. speciella omständigheter – gick ut med 11 godkända betyg från grundskolan men som nu skulle vilja läsa SA istället. Min fråga är är hon behörig till ett nationellt...
Anna: :
Hej Veronica,
läste din syster på Handels- och adminprogrammet? HA är ett yrkesprogram. De yrkesprogrammen kräver för behörighet 8 godkända betyg från grundskolan.De... Läs hela svaret
Hej! Jag känner en tjej som har gått igenom hemska saker på hennes gymnasieskola, och måste byta omedelbart och hon har pratat med hennes skola men de gör ingenting. Ingen skola har ledig plats heller, men kan man kontakta utbildningsförvaltningen och kan de...
Julia: :
Hej Sara!Jag undrar: har tjejen som din fråga gäller, pratat med Kuratorn? och/eller med Rektor på sin skola?Annars så kan man ju givetvis kontakta Utbildningsförvaltningen; det är i... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vilka ämnen man läser på Programinriktat val respektive Individuellt alternativ. Jag har förstått att det är väldigt individuellt. Men går det att säga om man kan läsa upp alla ämnen man är underkänd i, eller...
Milla : :
Hej Marie;om eleven går Programinriktat val, läser hen i en klass på ett nationellt program men i det ämnet där hen är underkänt på grundskolan,... Läs hela svaret
Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT....
Milla : :
Hej, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får... Läs hela svaret
Hej. Jag går första året på gymnasiet på Snitz gymnasium som är en anpassad skola men det funkar ändå inte alls. Skolan är väl okej i sig men det är mest mig det är fel på jag klarar bara inte av att gå till skolan....
Milla : :
Hej Emma,
väldigt tråkigt att läsa om att du inte orkar med skolan. Jag undrar om du har kontakt med vården: läkare och/eller psykologer? Om det är "vilken skola som helst" som du inte orkar med -... Läs hela svaret
Hej, vi bor i Stockholms kommun. Vi behöver ett alternativ som har inriktning på elever med AST. Just nu är det många ämnen som behöver läsas upp.
Individuellt alternativ för elever med AST finns bland annat i Huddinge och Solna. Vi bor nära Huddinge kommun så vi funderar på det. Då skulle det...
Julia: :
Hej Sarah,inom IM är "egna elever" (som är folkbokförda i egen kommun) de, som prioriteras men avtal mellan kommuner kan finnas (eller slutas, vid behov) om att ta in andra... Läs hela svaret
Hej! Jag går just nu i andra året, estet program på gymnasiet och känner att jag inte mår bra av det. Jag känner mycket motgång av skolan och lärarna att dom inte tar mig seriöst, och det ända alternativet jag har fått från min skola när jag ber om hjälp och stöd med mina problem är att byta...
Anna: :
Hej Malin,det är en svår och viktig fråga du ställer. Det är bra att du har kontakt med BUP. Har du kontakt med kurator på din skola och med skolsköterska, med skolläkare? - det... Läs hela svaret
Om vår son får betyg F eller streck i de flesta betyg i grundskolan och kommer att välja Indivuellt Alternativ på gymnasiet, så nu undrar vi om betyget F kan läsas upp på det Indivuella Alternativ eller är det satt F i årskurs 9 så är det som gäller?
Mikael: :
Hej!
På https://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ gör man Individuell plan som kan inkludera studier och/eller praktik. Om planen innehåller läsning av grundskolekurser och eleven... Läs hela svaret
Hej,
Vilka kreativa lösningar kan ni komma på för en elev som saknar behörighet till GY, ytterst få meritpoäng och saknar intresse för teoretiska ämnen.
Dock är eleven intresserad av IT, spel och programmering?
Vad kan det t.ex. finnas för varianter av IM som kan vara lämpliga för en elev...
Damir: :
Hej Anna,
Tack för ett bra svar. Hur rekommenderar du att avlämnande skola gör för att hjälpa eleven till ett Ind.alt program?Bör ett samtal med kurator, syv, rektor och förälder sammankallas?