Linnéa
    Hej! Det blir lättare och lättare för varje dag som går. Har läst på väldigt mycket som tidningar, bra hemsidor m.m och frågat massor m.m. Men det är fortfarande ganska svårt vilken linje jag ska välja.

    Det står mellan Hotell & konferens och Vård och omsorg.
    Men vad innebär det med Hotell & konferens? , Vad gör man där? Vad är Turism & resor och vad gör man där? Skillnaden mellan Hotell & konferens och Turism & resor. Vad ska man egentligen tycka om, om man väljer Hotell & konferens eller Turism & resor. Finns det några bra saker jag bör veta om dessa programmen?

    Tycker om att resa och se världen, men tycker även mycket om hälsan osv.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Va bra att det går framåt och du känner att du för var dag vet mer om gymnasiet!
    Här http://www.gymnasieguiden.se/program/HT kan du jämföra inriktningar på HT och i programplanen ser du exakt vilka inriktningskurserna är på vardera inriktning. För övrigt, är det också praktikplatserna och teman för gymnasiearbete som skiljer inriktningarna åt.
    Vård&omsorgsprogrammet är också ett mycket bra val. Efter VO kan man få jobb även på hotell eller som reseledare eftersom arbetsgivare prioriterar dem som kan ge första hjälpen och det finns exempel för f d elever på VO som jobbar på diverse varierande arbetsplatser, inklusive turistbyrå, reseföretag och hotell.
    Gå på öppet hus på både HT och VO och boka även "skugga en gymnasieelev" på båda programmen, då kan du jämföra dem på ett riktigt sätt genom att prova-på.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack! :) Tänkte på en sak till! Jag har svårt med olika/några saker i skolan, speciellt språk som engelska. Man använder väl mycket engelska när det gäller HT. Såklart kan jag lite engelska & kämpar på! Men mina föräldrar sa att det skulle kunna bli ett problem med engelskan. Men jag sa att jag lär mig säkert ännu mer när jag har gått dessa tre åren, än vad jag kan idag och kanske få extra hjälp & så. Och då blir man ju lite tveksam när föräldrarna säger tvärtom. Vem ska jag lyssna på? Vad ska jag tänka på? Mvh Linnea
    • Milla : Upplever du svårigheter med engelska och valet står mellan HT och VO, välj VO i så fall. På VO läser du enbart engelska 5, som är första gymnasiekurs i engelska.
    • : ok, tack så mycket för all hjälp!