Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    Jag råder dig att tänka på att man kan lära sig mycket utanför skolan också: både självstudier och kurturskola och studieförbund/studiecirklar - finns ju.

    Man ska inte tro att det är enbart på skolan som man lär sig. Det finns ju massa info på Internet, man kan låna böcker på biblioteket och lära sig på olika sätt genom att läsa och även genom att göra saker, t.ex söka sommarjobb/extrajobb inom det som man tycker är givande/intressant + man tjänar lite pengar vid sidan av studier.

    Det är klart att det svårt att bestämma sig angående gymnasieprogrammet när du har varierande intressen och är duktig på både NO och Estetiska ämnen.

    Läs på den här sidan om Olika ingångar till gymnasievalet, gör tester på GymnasieGuiden och personlighetstest på www.framtid.se - där du också kan läsa på om olika yrken.

    Om man vet vilket yrke man vill satsa på - är det lättare att välja gymnasieprogram.

    En annan tanke: det är mycket fördelaktigt att lära sig ett yrke tidigt i livet. Det finns många yrken där man behöver vara konstnärligt begåvad: t.ex Guldsmed, Konservator, Modist, Designer inom mode & textil, Glasarbetare, Skräddare, Keramiker, Perukmakare, Dekormålare.

    Är man duktig på sitt yrke, kan man delta i mästerskap för unga yrkesmästare och bli krönad bäst i Europa inom sitt yrke eller t o m bli bäst i Världen bland de unga yrkesutövare.

    Här >> kan du läsa om Europamästerskap som äger rum i Göteborg i början av december 2016.

    Du får hemskt gärna återkomma till oss, när du har tagit del av info som finns på alla de länkarna som jag skickar nu till dig.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare