Ida
    Hej!

    Jag kikar på två utbildningar som båda intresserar mig. Den ena är KYH i Malmö Affärsutveckling Digital Handel, den andra är Juridisk Assistent/ Paralegal i Malmö.
    Jag undrar om du har några tips att välja mellan dessa? Tänker Juridisk Assistent finns inte risken att artificiell intelligens kommer ta över den rollen kommande år?
    Andra tankar, är vilken arbetsmarknad är lättast? Tack för ditt svar! / Ida
    • Liselotte : Utifrån vad en Paralegal kan jobba med, https://www.framtid.se/yrke/paralegal , har jag personligen svårt att tro att artificell intelligens kan ta över alla de uppgifterna... kanske en del, men då kan man ha mer tid till annat inom sin tjänst.
    • Liselotte : Kan du förklara hur du tänker kring övertagandet av arbetsuppgifterna ...? hur skulle det gå till? Jag är nyfiken. :)
    • : Hej igen! Visst är det intressant hur tekniken går framåt, jag tror den kommer ta över många av våra jobb, receptionist, sekreterare på sikt. Många andra grupper så småningom lager arbete etc. Finns en intressant dokumentär https://www.svtplay.se/video/15951602/lon-utan-jobb/dokument-utifran-lon-utan-jobb-avsnitt-1
    • : Intressant och jag tror utvecklingen kan vara god för att vi människor kan jobba mer med att tänka istället för att slita. Att alla får en grundlön och kan göra vad de faktiskt vill. Starta företag, engagera sig ideellt. Tror många problem ur samhället hade blivit bättre om alla fick en grundlön. Ingen som går på bidrag eller är arbetslösa längre.
    • Anna : Tack Ida för din kommentar! Det tycker vi är mycket intressant! Frågan är dock NÄR det kommer att inträffa, kanske hinner både du och jag gå i pension innan dess. :)
    • : Eller man kan utbilda sig och lära sig nya saker utan att oroa sig ekonomiskt. Men det var därför jag blev lite fundersam att det inte finns lite tanke på en eventuell utveckling med vissa utbildninfar
    • : utbildningar. Men kanske för svårt att förutspå och som du säger finns kanske nya uppgifter som kan utföras i yrkesgruppen.
    • : Har du förresten någon info om hur jobben är i Skåne för juridisk assistent? Vet att andra delar av Sverige troligen är lättare än här? Undrar även om du har lite tankar kring Affärsutveckling Digital Handel? KYH Malmö? :)
    • Anna : Överlag är det så att Yrkeshögskoleutbildningar beviljas av Myndighet för yrkeshögskola, som varje år /ofta i slutet av januari/ beviljar nya yh: nya starter på de "gamla" yh och helt nya yh också. De tar hjälp av experter och avslår ansökningar inom de yrken där prognosen blir att det blir svårt att få jobb. De tittar också geografiskt på detta, dvs utbildningar beviljas i de delar av Sverige där jobben kommer att finnas; men om det är utbildning på distans, då är prognosen att i alla eller i alla fall i några olika delar som arbetsmarknaden blir god eller mycket god. Bättre arbetsmarknadsprognos är så här kan man tyvärr inte få. Prognoser behöver inte alltid "slå rätt"; det kan hända saker som ingen kunde förutse också. :(
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida, du kan söka till båda de utbildningar och till många fler yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Och du behöver inte prioritera. Du söker till varje yh separat - till skola direkt och helt oberoende av alla andra ansökningar.
    Det kostar ju inget att söka mer än lite tid att lägga på att skicka in ansökan!
    Sedan, OM DU KOMMER IN PÅ FLER ÄN ETT ALTERNATIV, då kan du välja... just nu, när du, om jag förstår dig rätt, inte ens har sökt, kan du givetvis bestämma att bara söka en av de utbildningar... men hur blir det om du inte kommer in?
    Även om du har höga betyg från gymnasiet, är det inte garanterat att du kommer in. sedan kan det ibland bli så att utbildning inte startar... det kan hända saker, ex. att läraren som skulle undervisa i några obligatoriska kurser "försvinner", ex. blir föräldraledig och ingen ny lärare hittas - då kan starten bli mycket försenad eller t o m helt ställas in.
    Därför är det bäst att göra ansökningar till Alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av.
    OBS! nya yh kommer att beslutas om inom några få veckor. Mot mitten av febr hoppas vi kunna visa alla de nya yh på www.yhguiden.se

    • : Hej igen! Ja klart jag kan söka till båda men om man tittar på arbetsmarknaden och vad jag skrev om artificiell intelligens kan inte detta yrke då försvinna? / Ida
    • Liselotte : Det finns olika prognoser och många olika yrken kan försvinna i framtiden, men samtidigt skapas det nya yrken, där samma eller liknande kompetens kan komma till användning. Ang. yrkeshögskoleutbildningar - de beviljas att få starta ENDAST om bedömning av Myndighet för yrkeshögskola görs att arbetsmarknaden blir God eller Mycket god för just den kompetensen. Så, om YH beviljas, då är prognosen att man borde kunna få jobb i direkt anslutning efter avslutandet av studierna.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick nu svar från Utbildningsledare för Paralegal-utb. Var god läs nedan:

    ...vissa arbetsuppgifter, som Paralegal utför, kräver en fysisk handläggning. Utbildningen till paralegal är för övrigt väldigt bred och arbetsmöjligheterna många. De statliga verken och kommunernas behov av handläggare är stort och framförallt av sådana som har juridisk kompetens och kan ersätta de gamla, erfarna handläggarna som går i pension. Bara här, i Sundsvall, har vi ca 20 statliga myndigheter/verk, en kommun med nästan 8 000 anställda samt flera domstolar. Mina studerande (från yh Paralegal i Sundsvall) har inte haft några problem att få jobb efter utbildningen.

    Med vänlig hälsning
    Utbildningsledare
    YH-utbildning Paralegal

    Liselotte