Wilma
    Hej!
    Mitt problem är att jag är osäker på vilket program jag ska välja. Jag skulle vilja bli psykolog, tolk eller stylist. Det står alltså mellan humanistiskt eller hantverks med inriktning stylist. Jag ska dock plugga vidare efter gymnasiet oavsett vilket program det blir. Jag undrar om man kan lägga in psykologi, naturkunskap 1+2 och matte 2b ifall man går hantverks? Har HV programmet moderna språk? Hur många språk/vilka språk kan man som max läsa om man går inriktning språk på humanistiska, och kan man då lägga till psykologi eller måste man då gå kultur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma!

    Du undrar om vilka kurser man får läsa på olika gymnasieprogram och det är inte så lätt att svara på, därför att en del kurser är Obligatoriska på olika proram och en del är valbara och av de valbara så är det varje gymnasieskola som bestämmer vad en elev på just den skolan får välja - därför att skola har begränsade möjligheter vad det gäller behöriga lärare, lokaler, schemat (undvika schemat-krock) och andra praktiska omständigheter.

    Du får gärna titta på Programplan för Humanistiska programmet här >>> och du ser att en kurs Psykologi 1 ingår som en obligatorisk kurs i inriktningen Kultur. Det betyder att du garanterat får läsa den kursen.

    Programplan för Hantverksprogrammet finner du här >>> och det är endast de kurser som är obligatoriska för ett visst program och en viss inriktning inom programmet som man garanterat får läsa.

    I varje programplan under Programfördjupningar - ser du en lista på vilka kurser som man får läsa på just det programmet som programfördjupande.

    På alla program väljer eleverna 200 poäng = två stycken normalstora kurser Individuellt val. Det är "vilka som helst kurser" men man kan inte läsa en kurs som inte kommer att erbjudas på just den gymnasieskola som du kommer att gå på. Behörig lärare måste finnas och tillräckligt stort antal elever måste välja läsa den valbara kurser för att annars så skulle det bli individuell undervisning eller undervisning i en liten grupp och det har inte skola råd med, det blir för dyrt.

    För att kunna söka utbildning till Psykolog på universitetet, behöver man inte läsa psykologi på gymnasiet. Behörighet till Psykologprogrammet är Matematik 2 och Samhällskunskap 2b. Dessutom måste man alltid till alla högskoleutbildningar ha Grundläggande behörighet.

    På högskoleförberedande program är Grundläggande behörighet "inbakad" på så sätt att alla kurser är obligatoriska som ger Grundläggande beh. På Hantverksprogrammet, som är ett yrkesprogram, behöver du välja läsa kurser för Grundläggande beh., men det är din rättighet, det är bara att säga på skolan så får du läsa dem. För att bli behörig till Psykologprogrammet på HV behöver du inom Programfördjupningen läsa Matematik 2 och Samhällskunskap 1a2. Om de kurser kommer erbjudas på just din gymnasieskola, vet inte jag. Det måste du fråga på skolan. Det är ganska vanligt att eleverna vill läsa de kurserna och de erbjuds på nästan alla gymnasieskolor. Du ska inte kunna läsa kurser i Psykologi på HV om du vill bli behörig till Psykologutbildningen, för att det finns inte utrymme för det.

    Du kanske kan läsa en kurs Marknadsföring på HV (en del i marknadsföringen handlar om "sälj-psykologin" ... på sätt och vis). Läsa psykologi kan du också på egen hand (självstudier). Låna böcker på biblioteket. Du kan läsa samma läroböcker som elever som läser Psykologi 1 och 2 på gymnasiet, använder. Lärare i Psykologi kan säkert ge tips på vilka böcker det är. Något betyg i Psykologi från gymnasiet behöver du inte för att bli behörig till Psykologprogrammet på högskolenivå.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör gärna av dig om nya frågor dyker upp!

    ANNA

    Ang. språk på Humanistiska programmet:

    förutom svenska och engelska läser man på HU 200 poäng (2 normalstora kurser) Moderna språk - på båda inriktningar, Kultur och Språk. Dessutom, läser man 300 poäng språk på inriktningen Språk. Plus man läser även Latin, 100 poäng (språk och kultur).

    På inriktningen Kultur får man läsa Språk inom Programfördjupningen - och det går säkert att fylla upp hela Programfördjupningen (300 poäng) med moderna språk. Exakt vilka moderna språk du får läsa beror på flera saker: vilka förkunskaper du har - t.ex om du läste franska från åk6 i grundskolan, kan du läsa Franska 3, 4 och högre nivåer i franska, men om du inte läste franska på grundskolan, måste du börja med Franska 1 på gymnasiet. Sedan är det så att olika gymnasieskolor har möjlighet att erbjuda olika språk. De flesta av skolorna erbjuder Tyska Franska Spanska - men det finns de som äver erbjuder Italienska, Ryska, Kinesiska, Koreanska (och andra "udda" språk).

    Har du vissa önskemål om språk - se på gymnasieskolans hemsida om det står vilka språk de erbjuder nästa läsår eller kontakta skolan med den frågan. Det är också en mycket bra fråga att ställa när man går på öppet hus. Många gymnasieskolor erbjuder olika aktiviteter under Omvalsperioden - infokvällar, öppna hus och prova-på dagar

    Ang.Moderna språk på Hantverksprogrammet

    Kika gärna på Programplan för Hantverksprogrammet som du finner här >>> och du ser att Moderna språk läses inte om obligatoriska kurser och inte heller får läsas som Programfördjupande. Alltså, det är endast inom Individuellt val, 200 poäng, som man kan läsa Moderna språk på Hantverksprogrammet.

    Men om man vill få Grundläggande behörighet till högskolestudier, måste man använda alla 200 poäng till kurser i svenska och engelska  (för att få grundläggande behörighet). På så sätt måste man välja: läsa moderna språk (om just din gymnasieskola erbjuder den möjlighet) eller läsa kurser för grundläggande behörighet (som är din rättighet, dvs skola måste erbjuda kurser för grundläggande behörighet).

    Ännu en möjlighet är att ansöka om att få läsa de så kallade "utökade kurser". Det är inte en rättighet. Man ansöker och rektor beslutar. Att läsa Utökade kurser innebär att man läser på mer än heltid och får betyg i mer än 2500 poäng (som regel, ingår det 2500 poäng i elevens studieplan på gymnasiet).