Mariam

    Hej

    Jag har gått i kunskapsskolan från 7an till 9an. I dessa åren har jag jobbat hårt för bra betyg. Men nu när jag har kommit till gymnasiet, efter ettan sänktes mina betyg rejält. Och det tycker jag inte är p.g.a mig, men skolans fel. Därför tänker jag byta byta gymnasium efter ettan.

    Fråga 1: Jag vill fortfarande gå natur och samhälle, men risken är att den nya skolan har gått igen andra kurser än dessa i min skola har gått igenom. Hur ska jag göra?

    Fråga 2: Om jag nu blir antagen till en annan skola, blir det då ettans betyg eller nians betyg som räknas in i antagningen? Jag vill verkligen inte ha mina nya betyg.

    Hur ska jag göra??

    tackar för svar!! Mvh Mariam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    om jag förstår dig rätt, så har du godkända betyg från åk1 på Naturvet.programmet men du är inte nöjd med dina betyg. Du vill byta skola men gå i samma program. Du vill inte behålla dina betyg från åk1.

    I så fall behöver du söka om till åk1 och gå om åk1  - om du vill ha nya betyg från åk1.
    Om du vill fortsätta i åk2 - på en ny skola, - behåller du dina betyg från åk1 i alla fall.

    Det är inte säkert att det finns ledig plats varken sig i åk1 eller i åk2 på NA på någon gymnasieskola i Skåne>>>.

    Om du hade sökt senast sista dagen i Omvalsperioden, kunde du i så fall konkurrera med dina betyg från grundskolan in i åk1 på en valfri utbildning: gymnasieskola och program.

    Om du inte sökte redan, utan vill söka nu - då är du beroende av Lediga/tomma platser. Om det finns någon ledig/tom plats, får du fråga:
    - ang. åk1 - på ditt Antagningskansli;

    - ang. åk2 - på de gymnasieskolor som du kan tänka dig vilja byta till. Rektor kan ta in dig i åk2 om du har godkända betyg från åk1 och om ledig plats finns i åk2. Situationen med tomma/lediga platser kan ändras snabbt. En ledig plats kanske finns idag, men inte imorgon; eller tvärtom. Elever flyttar eller slutar av andra anledningar; nya elever kommer in. Det är därför omöjligt att säga exakt var lediga/tomma platser finns vid varje given tidpunkt.

    Här>>> kan du se på vilka gymnasieskolor som NA, inriktning Natur/samhälle ges i Skåne.

    Om du vill börja om från åk1, måste du kontakta ditt Antagningskansli. Om du ej vet vilket ditt gymnasieantag.kansli är - se på www.antagningskanslier.se

    Om du vill kommer in i åk2 (OBS! du behåller dina betyg från åk1 i så fall) - kontakta direkt de skolorna till vilka du vill byta, fråga om de har ledig plats.

    Bästa hälsningar

    Lycka till!

    ANNA

    Jag tror att skolorna i Helsingborg och Lund ligger inom pendlingsavstånd för dig; kika gärna på följande skolor;

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-helsingborg

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/polhemskolan

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-helsingborg

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-innovation-school-lund som alla erbjuder NA, inriktning natur/samhälle - men vi vet inte om de har lediga platser.
    Mitt förslag är att du först "tar fram" alla de skolor som du kan pendla till och sedan försöker få svar på frågan om de har ledig plats i åk1 och/eller i åk2 på "rätt utbildning" /NA-samhälle/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    • : Tackar så himla mycket för snabbt svar! kommer genast att ta hand om situationen.
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :) vi håller tummarna för dig! :)
    • : Hej
    • : Det är så att jag har funnit plats i kunskapsgymnasiet och där fick jag skicka min studieplan till syvn. Men då fick jag svar : "Nu har jag tittat på dina betyg från åk 1. De kurser som NATNAT läst hos oss under åk 1 och som du saknar är rätt tunga kurser: Ma 2c och halva Fysik 1a. Det betyder att du måste läsa in dessa kurser under åk 2 parallellt som du läser ordinarie kurser, bl a matematik 3 och 4. I dialog med rektorn anser vi inte att det är en rimlig belastning och vi kommer därför inte erbjuda dig en plats i vårt NATNAT åk2. Som jag nämnde igår så kan ett alternativ vara att läsa om åk 1 och det kan vi lösa. " Finns det ett annat alternativ, än att börja om ettan. Jag vill verkligen inte börja om ettan :(
    • : file:///C:/Users/mariam.alhusseinat/Downloads/1.webp och file:///C:/Users/mariam.alhusseinat/Downloads/2.webp
    • : http://www.kunskapsgymnasiet.se/malmo/varaprogram/naturvetenskapsprogrammet.4.18388e6014db0f436ff900c5.html
    • Anna : Jag tror svar finns på https://www.fragasyv.se/fragor/maste-jag-ga-om-ettan-i-gymnasiet - jag håller med det svaret som finns där. det är det som gäller.
    Läs alla kommentarer