Konrad

    Såvida jag förstått är det tillåtet att läsa en kurs som man fått F i en gång till. Är detta korrekt?

    Fortsättningsvis undrar jag om det är möjligt att först utföra en prövning i en kurs (t.ex. Matematik 4, Kemi 2 eller Fysik 2) och sedan läsa kursen om man inte är nöjd med sitt betyg – även om man fått godkänt betyg?

    Om detta inte är tillåtet, går det att ordna att man läser en kurs och deltar på samtliga bedömningstillfällen (d.v.s. prov, laborationer, inlämningar, muntliga redovisningar, o.s.v.) men inte krävs närvara på vanliga lektioner? (Även om det skulle visa sig tillåtet att läsa kursen efter att man fått ett godkänt betyg på en prövning är jag intresserad av att få svar på frågan i detta stycke då jag tror att läsa kursen på distans skulle vara optimalt för mig ur en resultatmässig synvinkel.)

    Slutligen, om inget av de ovanstående alternativen är en möjlighet, kan man välja att inte lämna in ett prov (eller på något annat sätt garantera ett F, t.ex. genom att öppet fuska under provtillfälle) får att bli underkänd i prövningen och således få göra en ny prövning eller läsa kursen?

    PS: Finns det en gräns på antalet prövningar man kan göra samtidigt?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Konrad,

    jag ser att du är 17 år. Det är viktigt med din ålder ... därför att det inte är samma regler för prövningar och möjlighet att läsa om kurser - för gymnasieelever på "ungdomsgymnasiet" och på Komvux.

    Jag förstår det som så att du läser på ungdomsgymnasiet mot ett Examensbevis. Ungdomsgymnasiets syfte är att ge möjjlighet att läsa kurser så att eleven kan uppnå kraven och få ut sitt Examensbevis. Det är därför som möjlighet att göra prövning eller läsa om en F-kurs /betygsatt med F/ finns. Gymnasieskola måste erbjuda minst ett prövningstillfälle (tidpunkt för prövningen är det skola som bestämmer, inte eleven) - och endast i de kurser som antingen är betygsatta med F eller om kurser finns i Elevens Individuellt studieplan men eleven ej fick möjlighet att läsa dem /t.ex pga sjukdom eller pga lärare saknades eller pga schema-krock: t.ex om flera obligatoriska för eleven lektioner gick samtidigt - och eleven kan ju inte klona sig! :).

    Det är inte tänkt att vända och vrida på alla möjligheter för att ge eleven möjlighet att uppnå högre jämförelsetal/meritvärde. Det är inte heller rekommenderat att fuska eller avsiktligt försöka få F betyg. För fusk kan man bli avstängd från undervisningen. Och jag förstår inte varför man ska planera att fuska för att få F på provet... det är väl bara lämna in ett tomt "svar" i så fall - där du inte svarar på frågorna... eller inte komma till provet över huvudet taget i så fall.

    Jag förstår att du vill ha högre betyg än E. Det vill alla elever få (eller nästan alla och i alla kurser).

    Försök göra ditt bästa men inom "rimliga gränser". Att överdriva leder sällan till bra resultat.

    Ang. betygssättning - det är inte "exakt vetenskap" och två olika lärare kan göra olika bedömningar i samma situation - om eleven hoppar av kursen kan en lärare sätta F betyg och en annan lärare kanske inte sätter betyg, det blir ett "streck" i så fall. Och med ett "streck" har man inte rätt att göra prövning under sin gymnasietid, därför att eleven fick möjlighet att läsa kursen, men hoppade av den. Då har eleven förbrukat sin möjlighet att få betyg i den kursen.

    Regler kring omgång och prövningar på gymnasiet är inte 100% tydliga. De är ganska generella och tolkning behöver göras. Det är personal på din skola som gör den tolkningen: rektor är ytterst ansvarig.

    Du kan försöka få svar från din rektor - på förhand om hur hen kommer att tolka reglerna, men jag tror inte rektor kommer att tycka om din fråga - för att det är, som sagt, inte meningen att vända och vrida på alla möjligheter för att försöka få högre betyg än E. Dessutom kan rektorn också ändra sig i framtiden... Rektorna kan också "bytas ut", t.ex kan den nuvarande rektorn bli föräldraledig och en vikarierande rektor kan göra en annan tolkning och bedömning.

    Du kan ringa till Skolverkets Upplyssningstjänst - de har telefontid kl.9.30-11.30 och kl.13-15 och be dem svara på dina frågor. Jag tror du får hänvisning till "några paragrafer" där allmän info finns + de säger att tolkning och tillämpning är det rektor på din skola som ansvarar för.

    Du får gärna höra av dig till oss om du får svar som är annorlunda mot det som jag skriver nu - från SYV på din skola, från Skolverkets Upplyssningstjänst eller från någon annan person som är "bra insatt".

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Ha det bäst!

    Daniel SYV

    • : Tack Daniel
    • : Tack, Daniel, för ditt svar; det var till hjälp. Går det att läsa kurser på ett sådant sätt att man deltar i samtliga bedömningstillfällen men inte krävs närvara på vanliga lektioner. Med andra ord, är det möjligt att läsa gymnasiekurser på distans trots att ens gymnasium egentligen inte är ett distansgymnasium?
    • Milla : Det är inte din rättighet att endast komma till bedömningstillfällen och att det inte ska räknas som skolk, men du kan fråga på din skola...men du kan få Nej som svar. Det är ovanligt att rektor skulle säga det är ok att inte gå på lektionerna men du får givetvis fråga. Jag tror inte du får ett Ja från rektorn, för att i så fall måste rektorn låta alla andra elever göra likadant och det blir många F betyg på skolan som följd ...:(
    • Milla : Distansstudier är det oftast ett Speciellt upplägg med uppdelad kurs med utförliga förklaringar och handledarhjälp, ett speciellt upplägg, alltså - inte bara möjlighet att skippa gå på lektioner.
    Läs alla kommentarer