Gäst
    Ska samarbeta mer med vår skolbibliotekarie i höst. Eleverna ska få granska yrkes- och utbildningsinformation på nätet. Tror det kan bli bra. Tips från er som är igång med detta mottages tacksamt. Vad ska vi tänka på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Det finns mycket info på nätet, man kan lätt "drunkna" i den!
    Ni bör kanske välja 5 hemsidor själva + eleverna får välja också fem "egna" hemsidor, som de hittar - så blir det 10 st., överskådligt antal hemsidor. KRITERIER för granskning av hemsidorna tycker jag bör vara fastställda på förhand.

    Elever i tredje året på gymnasiet kan kanske själva ta fram även GRANSKNINGSKRITERIER, men om det är åk7 på grundskolan, då är eleverna för unga för att kunna göra det, tycker jag.

    Då bör man på förhand ge uppgift att granska enligt en mall:

    1. Är information på hemsidan begriplig?

    2. Är den pålitlig?

    3. Är den relevant?

    4. Vad saknas?

    5. Vad behöver bli bättre?

    6. På vilket sätt kan man ha nytta av info på hemsidan?

    7. Är hemsidan lätt att hitta?

    8. Skulle du rekommendera den hemsidan till en kompis? Varför (eller varför inte)?

    Jag tycker att det kanske är bra att på förhand diskutera med elever VILKA av Granskningskriterier ni ska "satsa på" i första hand. Nästa fråga blir om ni ska ha en Skala (t.ex från 1 till 10 och Betygsätta hemsidorna) eller om det får bli "beskrivande omdöme" eller både och.

    Ännu en fråga är om eleverna ska göra granskning individuellt eller i små/medelstora grupper?

    Det finns för- och nackdelar i båda fallen... Individuellt får varje elev göra en egen arbetsinsats. Och i grupper tränar de på att samarbeta.

    Om eleverna jobbar i grupper, kan de kanske berätta hur arbetsfördelningen i gruppen såg ut - vem gjorde vad och varför det blev så... eller om alla gjorde allt samtidigt och tillsammans. Grupperna kan också hitta på egna roliga "gruppnamn".

    Bra om granskning redovisas för hela klassen och kanske även för andra klasser, kanske för yngre elever... t.ex åk9 kan redovisa för åk7 och 8 - så gör de "äldre eleverna" konkret nytta ("undervisar" liksom yngre elever).

    Och sist men inte minst - så har jag några förslag på hemsidor som eleverna kan granska (om ni väljer att ge dig några "färdiga webbadresser"):

    1. den egna skolans hemsida

    2. den egna kommunens hemsida (utbildningsförvaltningen i den kommunen där skolan ligger)

    3. vår sida här - Fråga SYV :) www.fragasyv.se

    4. info inför gymnasieval - www.gymnasieguiden.se

    5. info om yrkeshögskolan - www.yhguiden.se

    6. info om yrken - www.framtid.se

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV :)

    Studie- och yrkesvägledare