Maja
    Hej, jag går just nu mitt andra år på teknik med inriktning design och produktutveckling, jag läser även NIU och har därmed inga individuella val. Har aldrig tyckt om linjen, men finns inget alternativ att byta nu. I framtiden vill jag bli mäklare eller idrottsfysiolog. Vilka kurser kommer jag behöva läsa för att bli något av detta? Behöver jag läsa fysik 2?
    • Julia : Du frågar om du behöver läsa fysik 2. Fysik 2 krävs för utbildningar: Civilingenjör, Läkare, Tandläkare, Marinbiolog, Veterinär men då ofta i kombination med andra kurser, som t.ex Matematik 4. Det hjälper inte att ha godkänt betyg i Fysik2, om man samtidigt inte har godkänt betyg i matte 4 och i kemi2. Och ofta behöver man samtidigt även godkänt betyg i Biologi 2. Om du vill som LÄKARE inrikta dig på idrottsfysiologi, då behöver du godkända betyg i Fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    inom Idrottsmedicin hittar man flera olika yrken, du får gärna kika på - idrottsmedicinare>>

    Exempel på en lämplig utbildning kan du kika på här>> och till den utbildningen behöver man godkända betyg i följande kurser: matte 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 (men om du har godkända betyg i fysik1, kemi1 och biologi 1 behöver du inte läsa Naturkunskap 2).

    Om du med "mäklare" menar Fastighetsmäklare>> då krävs det för behörighet godkända betyg i matte 3 och i samhällskunkap 1b.

    Dessutom behöver man till alla högkoleutbildningar: kurser och program, alltid Grundläggande behörighet. Det får man om man får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Du går på Teknik, som är ett högskoleförberedande program, om du får examensbevis från det programmet, blir du behörig till att läsa vidare både till idrottsfysiolog och till fastighetsmäklare.

    Bästa hälsningar

    ANNA