Danne
    Hej,
    Jag har en fråga angående om man skulle kunna ta ett moderna språk medans man går i gymnasiet (2:an) och redan läst spanska 3 och fått godkänt på den kursen. Och hur skulle det funka skulle man läsa på komvux eller ska gymnasiet ha tillgång till detta?
    • Anna : Det är stor skillnad i reglerna beroende på om man vill läsa ett språk som Modersmål eller som ett Modernt språk.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gymnasieskolorna måste erbjuda tyska, franska och spanska. Vilka övriga moderna språk som erbjuds på gymnasieskolan, beror på elevernas intresse men också på tillgång till lärare ... Gymnasieskola kan också sluta avtal med andra skolor och med komvux men det är frivilligt för gymnasieskolor att göra. Vilka språk just din gymnasieskola kan erbjuda måste du fråga på skolan.

    Studie- och yrkesvägledare

    På www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak

    har vi samlat info om vilka språk, förutom tyska, franska och spanska, som olika gymnasieskolorna erbjuder, dock kan inte jag lova att listan är hundra procent korrekt, därför att förändringar inträffar och man måste därför ändå vända sig till den aktuella gymnasieskola direkt.