Alexander
    Jag vill söka in på ekonomi linjen men jag kollade på förra årets minst intagna meritpoöng och blev helt förskräckt det lägsta någon hade blivit intagen på var 210 meritpoöng jag har F i kemi och matte( matten ska jag fixa E i till nästa termin kemin där emot har jag fått förtydligat av min lärare att det är helt förjäves med) jag har 2 D och resten E i de andra ämnena. Jag har varit fastbesluten att jag ska gå ekonomilinjen sen jag började högstadiet jag har övervägts andra linjerna också men kommit fram till att ekonomi är det jag vill. Jag har sedan början haft det tufft med skolan jag har både dyslexi och ADHD och tar medecin jag har gjort alt i min makt lagt ned varenda vaken timme till att jobba upp mina betyg men de förblir oförändrade, jag är en ordentlig elev och har alltid varit det jag så det beror inte på att jag har skolkat eller något men jag klara ändå inte mitt mål och nu är jag i slutet på den näst sista terminen i grundskola med dessa betygen jag vet inte vad jag ska göra eller ta mig till alt jag vet om gymnasievalen har jag fått reda från internet för att min skola har varit utan SYV hela denna terminen och nu bara idag så lyckades skolan få tag på en och vänte kön för att få prata med henne är hur lång som helst och jag bara känner att tiden rinner iväg från mig och hur jag än gör så finner jag bara nya hinder och jag ser helt ärligt inte någon chans att komma upp i 210 meritpoöng i tid. Min fråga är då följande vad har jag för möjligheter att lyckas ta mig in på ekonomiprogramet? Tillexempel om jag kan läsa upp de ämnen jag saknar eller ja på något sett komplitera så att jag kan fixa att komma in på de gymnasium jag vill. Jätte tacksam för svar. Hoppas på att någon kan ge mig ett svar som kan få mig att sluta oroa mig för jag kan knappt äta eller sova jag oroar mig konstat över detta och lärarna på min skola är absolut inte till någon hjälp, samtidigt hjälper inte tanken på att tiden rullar iväg. /Alexander Tack i förväg för alla svar ????

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Om du gör ditt bästa i varje kurs, gör du allt du kan. Man kan bara göra sitt bästa, inte mer.

    Att komma in på gymnasiet är bara början; alla som kommer in klarar inte sina studier tyvärr.

    Ngt annat program på gymnasiet kan kanske passa dig bättre. Om du ligger på gränsen till F betyg i matte, vill jag avråda från att söka till ekonomiprogrammet .. . Men om du är fadtbesluten att söka till ekonomiprogrammet sök till många olika gymnasieskolor -så ökar du din chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare

    Du har dyslexi och ADHD och kan kanske pga det få gå om åk9 och under nästa läsår försöka få högre betyg?

    Ett annat alternativ är att du pratar med kurator och frågar om hen tycker din skola kan skriva ansökan för dig att söka i "fri kvot" pga dina diagnoser. Det finns inte någon garanti men ibland kan man komma in med lägre betyg om din skola skriver en sådan andökan, "fri kvots ansökan".