Samir
    Hej
    Jag går tredje året och tar studenten i år, jag har tyvärr F i matte 2c matte 4 samhällskunskap, fysik 1 och kemi 1 pga allt jobbigt hemma och Privata grejer.
    Juste jag går natur natur som ni märker. Har fått 1.1 första gången på HP:)

    Min fråga är: jag pluggar så gott jag kan och kämpar verkligen med de f jag var då jag gör prövningar men om jag nu tar studiebevis, vad händer då?
    Jag vill bli pilot och det är min dröm så det kommer vara det jag vill plugga till men är det svårt?

    Fråga 1: vad händer efter gymnasiet ( studiebevis?
    2: pilot info?
    3 kommer jag betala tillbaka t CSN pga mina f?
    Verkligen stressad över allt

    Mvh samir?
    • Anna : Vi har nu varit i kontakt med gymnasieantagningen och fått svar på en generell fråga: När måste avbrott göras från åk3 för att kunna söka till åk1 till nästa år? - och vi fick svar att det inte finns något bestämt datum, men att rektor "måste meddela att eleven har avbrytit" sin utbildning i åk3 för att ansökan till åk1 till nästa år ska "gå igenom". Rektor kan direkt kontakta antagningskansliet och meddela att avbrott är gjort och i fall man bor i ett län och söker till gymnasiet i ett annat län - är det bäst att rektor meddelar avbrott till BÅDA antagningskanslierna - dvs både i Stockholms län och i Uppsala län (om du nu vill söka till gymnasieskola i Uppsala län).

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samir!
    Svar på dina frågor:
    1. om du får Studiebevis, söker du till Komvux och du kan GÖRA ANSÖKAN redan under våren för att påbörja läsa kurser på Komvux snarast efter det att du fick ditt Studiebevis. Ta reda på när Ansökningsperiod är på komvux i din kommun.

    2. pilot är en Yrkeshögskoleutbildning och här får du länk till sidan där du ser listan på utbildningar: pilot, helikopterpilot, flyglärare - dvs allt som har med "pilot" att göra: http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=pilot

    3. så länge du är inskriven på gymnasiet (ungdomsgymnasiet, alltså) - och inte har olovlig frånvaro, behåller du ditt Studiebidrag.

    Fundera över om det skulle vara fördelaktigare för dig att gå om ett år på gymnasiet. Rektor kan säga Nej - men du kan i alla fall fråga.
    Fördelarna för dig skulle vara - att du skulle då få läsa på HELTID och behålla Studiehjälp plus att du får verkligen Undervisning och möjlighet att klara kurserna.
    På Komvux kan de inte garantera att du kan läsa på heltid och du som är under 20 år och utan Examensbevis, måste läsa just på Heltid för att ha rätt till Studiebidraget. Även om du läser en tionde del av en procent mindre än heltid - kommer CSN avslå din ansökan om Studiehjälp. Komvux tar oftast ingen hänsyn till din ekonomiska situation. De ger platser på kurserna "i mån av möjlighet" och utan hänsyn till att det blir heltidsstudier för dig eller inte. Ang.Undervisning - så kan det på Komvux finnas "flex" och distans och då läser du på egen hand (mer eller mindre) och får själv uppsöka handledare om du behöver hjälp. Det passar vissa personer mer och andra - mindre.

    Ett annat (ganska drastiskt) förslag som jag har är att du funderar över om du vill byta program - och gå om åk2 och 3 på t.ex. Teknikprogrammet. Rektor på Teknikprogrammet kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och du slipper då läsa exakt samma kurser som de övriga elever på Teknikprogrammet läser, du kommer att läsa om vissa kurser och har möjlighet att få högre betyg i dem.

    Fundera lite och hör av dig sen.
    Hörs!
    ANNA
    Du kanske redan nu skulle kunna fråga (om du vill) - om det finns plats på Teknikprogrammet i åk2 (eller i åk1)? Om ingen plats finns, kan du inte byta. Om plats finns, kan du boka tid med SYV på Teknikprogrammet för att diskutera hur din individuella Studieplan skulle i så fall kunna se ut. Här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf kan du se den generella Programplanen på TE.
    Alla kurser under Gymnasiegemensamma ämnen måste ingå i Examensbevis från Teknikprogrammet men alla de övriga kurser får bytas ut - i fall Rektor har fattat beslut om Individuellt anpassat program. Kemi 1 skulle du kunna "hoppa över" helt. Fysik 1a behöver du godkänt betyg i för att bli behörig till Pilot, så den kursen behöver du läsa om.
    Matte 4 kan du också "skippa", men Matte 2c kan du läsa en gång till och sedan även Matte 3c, även om du har godkänt betyg i den kursen. Får du högre betyg i samma kurs, är det det HÖGRE betyget som tas in i ditt Examensbevis.
    Jag tycker det finns all anledning för dig att försöka byta program och läsa ett extra år på gymnasiet (och kanske t o m 2 år) - så att du skaffar dig tillräckliga kunskaper och godkända betyg och kan avsluta gymnasiet med Examensbevis, så att du ska kunna komma in på en eftergymnasial utbildning. Du är 18 år och behöver ej (formellt sett) dina föräldrars godkännande/samtycke, men jag tycker det är en mycket bra idé att prata med dem i alla fall.
    När fyller du 19 år? Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år - tillhör du Komvux och även har rätt till Studiemedel (högre bidragsdel där - 3 tusen för heltidsstudier per 4 studieveckor). Studiemedel har du rätt till när du blir tillräckligt gammal även om du då fortfarande läser på gymnasiet (och inte på Komvux). Så - ekonomiskt sett, förlorar du ingenting på att stanna på gymnasiet. Tvärtom - som jag ser det, så vinner du en hel del.
    Om du berättar var i landet du bor, kan jag tipsa om vilka gymnasieskolor som erbjuder Teknikprogrammet.
    Ännu en fördel med Teknikprogrammet är att det finns - för de som är intresserade - att söka till http://www.gymnasieguiden.se/program/TE/tekniskt-fjaerde-ar
    dvs du kommer att ha ännu ett alternativ till vad du kan göra efter gymnasiet.
    Du kan då söka till Pilot och till Tekniskt 4-de år samtidigt och se vart du kommer in. Du kan också studera till Pilot efter det Tekniska 4-de året.

    Om du fyller 19 år under 2016, kan du söka till åk1 till hösten 2016 och gå om hela gymnasiet.
    Du kan i så fall söka Teknikprogrammet eller http://www.gymnasieguiden.se/program/FTU
    till ett specialprogrammet Flygtekniker.

    I Solna hittar jag inte Teknikprogrammet på någon gymnasieskola. Men i Stockholms län ges TE på 50 olika skolor, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&municipality_id=&office_id=&order=school

    Specialprogrammet Flygteknik hittar jag på 9 olika gymnasieskolor men den närmsta till Solna är http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/bolandgymnasiet

    Specialprogrammet Flygteknik är Riksrekryterande - vilket betyder att i fall man kommer in har man rätt till inackorderings-bidraget för att kunna bosätta sig på skolorten (om det är för långt att pendla).

    Teknikprogrammet kan du söka på olika skolor inom Stockholms län men att just BYTA mitt i läsåret är det ingen rättighet, tyvärr. Här är du beroende av om plats finns och om rektor vill ta in dig.

    • : Hej tack för svaret, i våran skola har vi tyvärr inte teknikprogrammet och jag bor som sagt i Solna men går i en skola i en annan kommun. Jag tyckte om din ide om att byta linje men går det bra ifall jag gör det i en annan skola för att vi inte har teknik i våran skola?
    • Anna : fyller du 19 år under 2015 eller 2016?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund.
    • : Jag fyller 19 under 2016 men om jag söker flygtekniker skola när ska jag göra det? eller hur funkar det?
    • : vad ska jag göra nu? så i tre år är typ bortkastat som jag har förstått rätt, fast att jag verkligen har haft det tufft hemma..
    • : Som jag har förstått rätt, har jag flera alternativ. tyvärr har vi inte TE programmet och kan därför inte byta men din ide var jätte bra. Så nu har jag alternativ att gå komvux eller börja gymnasium en gång till? mvh sam
    • : samir
    • Mikael : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Samir!
    Det är tråkigt att du hade det tufft hemma.
    Men om du övervinner hinder och svårigheter - blir du starkare med mer livserfarenhet och är nu bättre förberedd inför framtiden. Tänk på det!

    Att du läste och fick betyg är aldrig bortkastat. Alla betyg gäller och alla de kunskaper du fick när du läste - är värdefulla kunskaper. Om du fick betyg E eller högre (dvs godkända betyg), kan du använda dem på olika sätt i framtiden (de gäller framöver - fram tills du eventuellt får ännu högre betyg i samma kurs) och även om du fick F i någon kurs, så lärde du dig någonting förhoppningsvis i alla fall & det blir lättare att få högre betyg sen, för att du redan kan en del i den kursen. Så måste det ju vara!

    Angående dina alternativ:
    Det är från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år, som man kan läsa på Komvux (med undantag av de som redan har en 3-årig gymnasial utbildning bakom sig. De personerna kan läsa på Komvux när de är yngre).
    Dina alternativ nu, som jag ser det är:
    1. kämpa på detta läsåret så gott du kan och söka till komvux under våren så att du kan börja läsa på Komvux från höstterminen 2016 (detta under förutsättningen att du får Studiebevis, dvs betyg - om ens F betyg, men ändå BETYG i alla de kurser som ingår i ditt gymnasieprogram).

    2. att du försöker BYTA nu innan slutet på läsåret och helst så fort som möjligt - till t.ex. Teknikprogrammet på någon skola där Teknikprogrammet finns. Se vilka skolor som finns på pendlingsavstånd från dig som har Teknikprogrammet. Jag hittade 280 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder TE, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&vocation=&variant=&county=&order=school Du kan i så fall byta till åk2 eller till åk1. Det är rektor på "den mottagande skolan" som beslutar om du kan byta och i så fall till vilken årskurs du byter.

    3. om du vill söka till åk1 och gå om hela gymnasiet ... detta måste vi undersöka mer.
    En person har läst i 3 år på ett av gymnasiets nationella program, är "färdig med gymnasiet" och då är det Komvux som gäller sen... Det är inte helt klart om du har rätt att läsa om på ett nytt program på gymnasiet. Detta måste undersökas noga. Här är det 2 olika regler som "krockar" lite grand... så jag måste få be att återkomma om vad som gäller.

    Det som du definitivt kan göra är att höra dig för på flera olika skolor om Teknikprogrammet.
    Det är helt ofarligt att höra med rektorer på Teknikprogrammet. Även om du får erbjudande om att byta skola, kan du alltid tacka Nej till det.
    Du kan också ta redan på när ansökningsperiod till komvux är - till kursstart hösten 2016. Det kan t.ex. vara under April men i vissa kommuner är det tidigt och kan t.ex. vara sista ansökningsdag 1 mars eller i extrema fall - 15 februari ... Vilken kommun är du folkbokförd i? Du behöver inte svara på det. Du kan själv se på din kommuns hemsida eller ringa till Komvux i din kommun och fråga om när ansökningsperiod blir.

    Hälsningar
    Mikael SYV