Princess
    Hej! Jag gick ut gymnasiet med 1950 poäng. Jag hade F i ma2c, 3c, fysik, kemi och konstruktion. Jag skulle välja bli behörig till högskolan till nästa höst.
    Jag är inte hundra på vad jag vill plugga till men inredning och butikskommunikation i Kalmar har jag funderat på.
    Kraven är behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, Matematik B. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2, Matematik 2a / 2b / 2c.

    Går det att läsa andra kurser för att kunna få gymnasieexamen eller måste jag läsa de kurserna jag fick F i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Du kan på komvux läsa andra kurser än dem som du fick F betyg i.

    Det bästa är att göra Studieplanering /Planering av Examensbevis/ tillsammans med SYV på Komvux i din kommun, dvs i den kommunen du ska läsa och där du ska ta ut Examensbevis.

    Allmänna regler för examensbevis från Komvux är att den bör innehålla 2400 poäng /100 poäng mindre än på gymnasiet/, Betyg i Idrott och hälsa 1 får från 1 jan2017 inte ingå i examensbevis från Komvux. Om du hann ta ut examensbevis innan 1 jan2017, då kunde du få med betyg i Idrott och hälsa 1, men du hinner inte det - så de 100 poäng "förlorar" du och det betyget också. Men, å andra sidan, så räcker det med 100 poäng mindre på komvux. :)

    Så - uppskattaningsvis behöver du 550 poäng till - för att uppfylla kraven för examensbevis. 550 gymnasiala poäng läser man på heltid under 27,5 veckor. Vill du hinna bli behörig så att du skulle kunna påbörja dina studier på högskolenivå hösten 2017, börjar det "brännas lite", då vårterminen är normallt sett 22 veckor på komvux och du behöver läsa mer. Att komvux låter folk läsa på mer än heltid är ovanligt. Lösningen kan vara att du läser på heltid + gör några prövningar "vid sidan av" dina heltidsstudier - för att hinna.

    Du vet säkert själv att du måste göra Ansökan till högskola senast i mitten av april, men kan komplettera med betyg fram till mitten på juni. Det är viktigt att komplettera i tid. För Grundläggande behörighet behöver du Examensbevis. Annars svarar Antagning.se OBEHÖRIG på din ansökan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA