Daniel SYV

    Hej Emil,

    du är intresserad av att bli Flygmekaniker >> men inte FIygtekniker >> - jag kan inte direkt säga att det är någon större skiIInad meIIan de två yrken, utan de kan nog göra ungefär samma arbetsuppgifter... :) Vet du att det är någon större skiIInad? ViIken i så faII?

    I första hand utbiIdas man på gymnasieskoIan, men du är redan färdig med gymnasiet. Undrar om du skuIIe kunna tänka dig gå utbiIdning inom Försvarsmakten? Om inte det, då kan det tyvärr bIi svårt att hitta möjIighet att utbiIda sig tiII fIytmekaniker eIIer fIygtekniker.

    Inom yrkeshögskola finns det utbildningar tiII Flygtekniker men du skriver att du ej är intresserad av det, om jag förstår dig rätt. Kika ändå på YH till flygtekniker i Linköping >>

    och El- och aviontekniker i Nyköping >>

    Inom högskolan finns några ingenjörsutbildningar där man kan välja inriktning mot flygteknik, till exempel flygingenjörsprogrammet. Det finns också kurser om aerodynamik och flygmekanik. Vidareutbildning i olika flygplanstyper anordnas av arbetsgivaren.

    Om du menar att du ej viII Iäsa på EftergymnasiaI nivå, utan på gymnasiaI nivå - då kanske det inte finns någon sådan möjlighet. T.ex om vi hittar utb. på gymnasial nivå, så är det i så fall inom Komvux och komvux prioriterar personer med "kort tidigare utbiIdningsbakgrund", dvs du som redan har gymnasiekompetens har låg prioritet, vilket oftast innebär att man får besked PLATSBRIST.

    Det är i första hand i sin egen kommun, där man är skriven/folkbokförd som man söker tilll komvux. Fråga på komvux i din kommun. Om de själva inte har en sådan utbildning (i din kommun) - då blir det "interkommunal ansökan" i så fall och det är extremt svårt att få igenom när man redan har gymnasiekompetens. Det är snudd på omöjligt... så här har vi två svårigheter: du har "för mycket utbildning" redan för att kunna återigen läsa på gymnasiaI nivå... och så känner vi inte heller tiII någon utbiIdning tiII fIygmekaniker inom komvux.

    ^^^^^^^

    Jag ska nu kontakta en sakkunnig och återkommer så fort vi får svar.

    Ha det bäst så Iänge!

    DanieI SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick nu svar från en Training Manager på Flygteknikcentret som Iyder:

    Om du redan har gått en gymnasieutbildning så kan du inte bli flygmekaniker. Men du kan bli flygtekniker genom att gå en YrkeshögskoIeutbildning.

    Hälsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick ett nytt svar från en utbiIdningskonsuIt, expert på just det aktueIIa område och han skriver föIjande:

    "Som svar på din fråga hur en person som har en avslutad gymnasieutbildning skall bli behörig flygmekaniker så är ju dilemmat att flygmekanikerutbildningarna sker inom gymnasieskolans regi. Det finns utspridda i landet som riksrekryterande utbildningar från Klippan i söder och Luleå i norr.

    Komvux i hemkommunen har ju teoretiskt möjlighet att erbjuda någon form av komplettering och köpa en utbildningsplats hos en skola med utbildningstillstånd av Skolverket och examinationstillstånd av Transportstyrelsen. Tveksamt ändå att någon komvuxenhet tar den kostnad som det kan innebära.

    Ett annat alternativ är ju att undersöka vilka möjligheter det finns att inom försvaret få ta del av den mekanikerutbildning som ges i Halmstad.
    Man gör då en militär karriär, som innebär att man saknar behörighet att jobba inom den civila luftfarten."