Hanna
    Hej! Jag är en tjej som går mitt andra år på gymnasiet, där jag läser vård & omsorg. Min dröm har varit, sedan jag var ganska ung att bli psykolog, men tvekar nu på om det är möjligt. Jag läser Matte 2a nu, ska läsa Svenska 3 och Engelska 6 i trean, samt Samhällskunskap 1a2. Ger dem ämnena mig behörighet till Psykologutbildningen? Vad jag förstått så gör dem det, men att det krävs väldigt höga betyg. Jag har inte A i alla ämnen, men i några. I dem flesta ämnena har jag B, men även något C & ett D. Går det att läsa upp ämnen på komvux (alltså få högre betyg i dem) och sedan söka in? Jag vet att det krävs mycket för att bli psykolog, men jag vill verkligen ge allt för att åtminstone försöka!! Super-tacksam för svar angående mina chanser att bli psykolog.. Mvh Hanna!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, med de kurser du nämner i din fråga, blir du behörig till psykologprogrammet ...

    för konkurrens råder jag dig göra högskoleprovet.

    Ang. Läsa upp kurser på komvux, så är det en ekonomisk fråga ... Om komvux i din kommun har råd att köpa plats för dig. Ett annat alternativ att höja betyg på kurser är genom prövningar.

    Fundera också över Socionomprogrammet som erbjuder påbyggnadsmöjligheter: att läsa till samtalsterapeut eller till psykoterapeut.

    Studie- och yrkesvägledare