Resi
    Jag gick ut förra året och fick godkänt på mitt Gymnasiearbete, men jag ljög mig igenom mitt Gymnasiearbete. Och jag har så dåligt samvete för det nu, ett år senare. Och vet inte vad jag ska ta mig till. Kan jag få göra om mitt Gymnasiearbete?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Resi!

    Det låter som att det är en jobbig situation för dig att hantera och jag förstår att du vill göra rätt för dig.

    Din fråga är väldigt svår för oss att besvara. Om du kan göra om gymnasiearbetet beror mycket på enskilda läraren, rektorn samt skolan och hur de väljer att hantera det. Det kan variera väldigt mycket från situation till situation och inget som vi kan svara på, eller heller spekulera i.
    Gymnasiearbetet behöver vara godkänt för att få ett utfärdat gymnasiebevis och kan då beroende på rektorn eventuellt upphävas.

    Självklart var det inte bra, så som du beskriver det - att du ljög dig igenom ditt gymansiearbete. Gymnasiearbetet är på 100p och kräver ofta en hel del studier/ för- och efterarbete samt ofta en hel del skrivande.

    Något som du skulle kunna göra är att kontakta din lärare som du hade under examensarbetet och diskutera situationen. Men, det finns som sagt inga garantier för detta.

    Hälsningar

    Melina, SYV.